woensdag 28 mei 2014

Vla (maar dan anders)

Ik eet al een paar jaar suikervrij. Sinds september eet ik ook glutenvrij en houd ik voor het eerst serieus rekening met mijn lactosegevoeligheid. Het resultaat is opmerkelijk. Ik zal jullie de details besparen maar bezoeken aan het kleinste kamertje zijn geen 'gedoe' meer.

Alles went, ook eten zoals ik nu eet. Voor inspiratie kijk ik vaak op paleoblogs. Ik heb me aangewend het niet te veel te zoeken in vervangende producten. Als ik bijvoorbeeld glutenvrije afbakbroodjes of pasta eet, blijven darmklachten weliswaar uit, gezond is anders. Het zit vaak vol met suikers en ook hier is het zo dat als ik glutenvrij brood of pasta eet, ik daar meer, meer, meer van wil. Het is niet eens zo lekker maar blijkbaar wordt de oerbehoefte naar een bammetje met kaas zo weer wakker gemaakt.

Iets waar ik totaal geen last van heb als ik die glutenvrije producten niet eet. Dus eet ik pasta gemaakt van courgetteslierten, maak ik rijst van bloemkool en bak ik soms een broodje op basis van amandel- en kokosmeel.

Eigenlijk is alles wel onder controle en mis ik weinig. Totdat na het avondeten de mannen zeggen dat ze een toetje nemen. Een toetje is hier meestal wat vla of yoghurt met fruit en/of geraspte kokos. Tja, ik eet geen vla en yoghurt dus ik voelde me dan toch wel een beetje zielig.... vooral vla mis ik en dan vooral het mondgevoel van vla. Zeker als er naast mij op de bank overduidelijk genoten wordt van een bakje vla. De oplossing om dan het hele huis maar over te laten schakelen op paleo is faliekant mislukt. Argumenten als dat het echt beter is voor de gezondheid maken geen enkele indruk op mijn huisgenoten die nooit wat mankeren en een soepel werkend darmenstelsel hebben.

De oplossing voor mijn 'zielige gemis' vond ik op diverse sites waar een chocolademousse rondwaart, gebaseerd op avocado. Voor je nu denkt 'jak avocado': het geeft een heerlijke romige smaak en van de avocado proef je niets, mits je het mengt met andere lekkere zoetere smaken. Die recepten voor chocolademousse worden met enige aanpassing vla!

Dus hier is ie dan, het recept voor Vla, paleoproof en ook geschikt voor iedereen die niet paleo eet maar open staat voor nieuwe recepten:

  • 2 bananen
  • 1 rijpe avocado
  • 100 ml kokosmelk
  • 1,5 eetlepels cacaopoeder
  • 1 eetlepel honing
  • beetje vanille essence
Pak de staafmixer en pureer alles. Wil je meer zoet, voeg dan wat aardbeitjes toe (ik heb die altijd in de vriezer liggen). Deze hoeveelheid is goed voor 3 porties, ik verdeel het over kleine afgesloten potjes en bewaar het in de koelkast. Als de mannen dan in de avond hun bak vla naar binnen lepelen huppel ik blij naar de koelkast, ik heb nu ook vla! Ik eet het met wat geraspte kokos en wat hazelnoten.....