zondag 9 februari 2014

Glutenvrij eten: heimwee naar de wasa cracker, dus: zelf crackers maken

Lekker voedzame crackers ter vervanging van de peperdure glutenvrije crackers waarvan de prijs me de tranen in mijn ogen doet springen, en die bovendien de gewenste knapperigheid missen.

De basis bestaat uit (glutenvrije) havermoutvlokken en amandelmeel.Verder doe ik er pitten door en soms al naar gelang waarin ik trek heb, gistvlokken (of geraspte kaas als je dat mag eten) en kruiden. Ik heb ook geëxperimenteerd met kokosrasp maar dan worden de crackers taai.

Ik geef hieronder 3 varianten, je kunt ook zelf experimenteren als je maar uitgaat van een vulling van 200 gram in totaal, dat is goed voor 12 crackers.

Voor de zoute trek:

  • 50 gram havermout
  • 80 gram amandelmeel
  • 20 gram zonnebloempitten
  • 20 gram pompoenpitten
  • 10 gram sesam
  • 10 gram gistvlokken of geraspte kaas
  • snuf zout
  • 2 snufjes chilipoeder
  • 2 eieren

Voor de zoete trek:
  • 50 gram havermout
  • 80 gram amandelmeel
  • 50 gram pitten (zonnebloem/pompoen)
  • 10 gram gojibessen of rozijnen
  • 10 gram (palm)suiker
  • 1 thl kaneelpoeder
  • snuf zout
  • 2 eieren
Voor de neutrale trek (kan belegd worden met zoet of hartig):
  • 50 gram havermout
  • 100 gram amandelmeel
  • 45 gram pitten (zonnebloem/pompoen)
  • 10 gram lijnzaad
  • 5 gram chiazaad
  • 2 eieren

Verwarm de oven op 170 graden.

Weeg alles af en meng de ingrediënten in een kom met de eieren tot een smurrie. Pak een bakplaat en een vel bakpapier. Bij mij past de smurrie perfect op een plaat van 20 bij 28 centimeter.
Vouw het papier dubbel. Leg één helft op de bakplaat. Hang de andere helft er buiten. Leg het mengsel op het papier. Klap nu de andere helft van het papier erover heen.

Nu moet je het mengsel gaan verdelen. Ik rol het uit met behulp van een klein kruidenpotje dat ik bij wijze van spreken als een alternatieve deegroller gebruik. Verdeel het mengsel gelijkmatig over de plaat.



Haal de bovenkant van het papier er voorzichtig af. Snij met een scherp mes het mengsel in stukken. Eerst door de helft, dan nog een keer net zo lang tot je het in 12 stukken hebt verdeeld. Doe dit voorzichtig want als je te ruw snijdt, dan krijg je scheuren in je deeg, door de pitten..

Schuif de plaat de oven in en bak in 40 minuten af (omdat elke oven anders werkt, is het misschien verstandig na 30 minuten de kleur te controleren). Haal het eruit en laat goed afkoelen voordat je het breekt en in een voorraadtrommel stopt (doe je dat niet dan wordt het zacht en taai). Ik bewaar het in een goed afsluitbaar plastic bak dan blijft het wel een week goed, hoop ik, Dat weet ik niet zeker want voor die tijd zijn ze altijd al op.

Belangrijk: bak je met gojibessen of rozijnen door het mengsel dan kun je de bakplaat na 20 minuten baktijd het beste bedekken met een stuk folie, anders verbranden de gojibessen/rozijnen.

4 opmerkingen:

  1. Dit klinkt super lekker! Ik mag alleen geen amandelmeel en ik vraag me af met welk meel ik het zou kunnen vervangen zonder dat de smaak "duf" wordt...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ook lekker allemaal. Ja de glutenvrije kopen is erg duur inderdaad.
    Daar eet ik er ook maar niet te vaak wat van.
    Ik maak zadencrackers nog weleens, maar zonder meel erdoor. Zijn ook erg lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk te lezen! Ik maak graag crackers en ga het ook eens proberen met havermout erdoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Die zien er lekker uit! Zou je de eieren kunnen vervangen door 'lijnzaad-ei' van gemalen lijnzaad en water, voor een vegan versie?

    BeantwoordenVerwijderen