vrijdag 1 november 2013

herfstig bijgerecht

Nu het de tijd van de knollen en de pompoenen is, kan ik er maar niet genoeg van krijgen. Omdat ik momenteel anders eet (lees: geen gluten of aardappel/rijst), zorg ik er voor dat er bij de avondmaaltijd een extra groentegerecht is. Vanavond aten we rode kool met appeltjes en falaffel (tja, beetje vreemde combinatie, gisteren aten we dezelfde rode kool met gehakt maar vandaag was ik te laat met de kipfilet uit de vriezer te halen...). De mannen eten daar aardappelpuree bij en voor mezelf maakte ik een knol/pastinaak/portobello schoteltje. M. eet daar trouwens dan  ook graag van mee.

Bijgerecht voor 2 personen:
  • 1/4 knolselderij in blokjes
  • 1 pastinaak geschild en in stukjes
  • 1 portobello, klein gesneden
  • 1 ui
  • 1 teen knoflook
  • tijm
  • chilipoeder
  • scheut olijfolie
  • scheutje sherry
  • peper en zout
Verwarm de olijfolie en bak de ui en de knoflook. Doe de knolselderij en de pastinaak in de pan en bak op halfhoog vuur. Voeg wat tijm en chilipoeder toe en blus af met een beetje sherry. Bak tot de groentenblokjes beetgaar zijn en voeg dan de portobello toe. Nog even laten bakken.

Indien je kaas mag, kun je vervolgens alles in een ovenschaal doen en even gratineren. Ik deed dat niet. Wil je geen sherry gebruiken, dan kun je ook afblussen met wat bouillon. Laat in dat geval de chilipoeder weg en voeg een flinke theelepel mosterd en een scheut bouillon toe, ook heel lekker...

Natuurlijk kun je dit gerecht opleuken met stukjes zalm- of kipfilet. Of met roerei....