donderdag 31 oktober 2013

Update voedingstherapeut

Deze week ging ik naar de orthomoleculaire voedingstherapeute. Ik eet inmiddels 6 weken gluten- en zuivelvrij en het was tijd om de resultaten te bespreken. Er is op alle fronten vooruitgang: mijn ontlasting is normaal, ik val af (tot nu toe 3 kilo), ik slaap beter, mijn doorbloeding is beter, ik heb geen honger meer, ik voel het beter wanneer ik verzadigd ben.

Hoewel aardappelen en rijst wel zijn toegestaan, merkte ik de laatste tijd dat ik daar minder trek in kreeg. Ook omdat ik merkte dat als ik het at, ik het contact met mezelf verloor. Ik ga door met eten. Maar vervang ik de rijst of aardappelen voor een andere zetmeelproduct als zoete aardappel of knolselderij (mmmm lekker uit de oven) of gewoon een extra groentesoort bij het eten, dan voel ik beter wanneer ik genoeg heb gegeten.

Haar advies was de komende 4 weken door te gaan met wat ik nu doe. Na die tijd mag ik heel voorzichtig proberen wat kaas met me doet. Maar verder gaat de uitspatting niet. Overige zuivel blijft verboden gebied en gluten ook. Ook vroeg ze zich af of ik een biopt wil laten doen om definitief te testen of ik coeliakie heb. Hoewel er niets uit  de bloedtest wees, knap ik enorm op van glutenvrij eten. Misschien geen intolerantie maar wel een overgevoeligheid? Voor mij voegt een officiĆ«le diagnose echter weinig toe. Ik heb na 5,5 jaar ziek zijn mijn buik meer dan vol van ziekenhuizen en onderzoeken. Ik laat het er daarom bij zitten. Het is niet dat ik doodziek word van gluten maar wel dat ik me beter voel zonder. Nou, prima toch. Misschien kan ik in de toekomst bij speciale gelegenheden eens een echte pasta eten of een heerlijk broodje, net zoals ik nu ook met suiker doe. Maar het dagelijks eten hoeft niet voor mij, ik eet heerlijk zonder.