woensdag 9 oktober 2013

Pannenkoeken van boekweit- en kikkererwtenmeel (glutenvrij)

Tijdens de 'glutenvrije verkenningen' kwam ik er al snel achter dat het prettig is een gevulde vriezer te hebben: met amandelmeelpannenkoekjes, brood van amandel- of kokosmeel, plat brood van kikkererwtenmeel en ook pannenkoeken van boekweitmeel...

Vorige week maakte ik een stapel boekweitpannenkoeken en at die afwisselend met fruit of sla of roerbakgroenten, soms als lunch, soms bij het avondeten...Nou ben ik niet zo heel dol op de smaak van boekweit, ik vind het erg penetrant en ook erg machtig. Om het wat lichter te maken, paste ik het recept aan en voegde ik kikkererwtenmeel toe. Ik ben dol op pannenkoeken van kikkerwtenmeel, maar echt grote pannenkoeken met dit meel bakken lukt me niet goed. Dan scheurt de koek. Nu zo gemengd met boekweitmeel had ik dat probleem niet. Een win-win situatie! En ik vond deze pannenkoeken véél lekkerder dan met alleen boekweitmeel!

Goed voor 10 pannenkoeken:
  • 125 gram boekweitmeel
  • 125 gram kikkererwtenmeel 
  • 1 ei 
  • 750 ml rijstmelk of amandelmelk of water

Alles mengen en flink kloppen met een garde. Vervolgens bakken in de kokosolie of olijfolie (of roomboter als je boter mag).

Lekker met alles waar je trek in hebt. Ik at het met sla en tonijn, met rodelinzepuree en een ei, met gehakt en roerbakgroenten, met suikervrije jam, met vers fruit.....