zaterdag 12 oktober 2013

Appeltaart - glutenvrij

Dit weekend wordt er hier appeltaart gegeten, er komt bezoek dat jarig is geweest en om logistieke redenen wordt dat hier gevierd. Omdat ik zelf ook wel trek heb in iets lekkers maakte ik voor mezelf ook appeltaart: glutenvrij en suikervrij, met wat suikervrije jam als topping.
De bodem bestaat uit het deeg van de overheerlijke haverkoekjes van Een gezonder jaar. Deze maakte ik van de week en ze zijn heel erg lekker. En omdat ze aan de buitenkant zo heerlijk krokant zijn, bedacht ik me dat dit ook gebruikt kan worden als taartbodem. Ik halveerde het recept en dat was voldoende voor een minitaart van 16 cm doorsnede en ook nog 5 1-persoonstaartjes in van die kleine vormpjes....je kunt er natuurlijk ook een grotere taart van maken. Gebruik in dat geval iets meer fruit voor de vulling.

Dusss:
  • 1 rijpe banaan
  • 100 gram havervlokken
  • 50 gram kokosrasp
  • 30 gram amandelmeel
  • 2 el kokosolie
  • 1/2 tl bakpoeder
  • 1 tl kaneelpoeder
  • 1 tl vanillextract (heel makkelijk zelf te maken zie hier)
en
  • 1 grote goudreinet en een halve banaan (en de andere helft at ik gewoon lekker zo op) plus wat nog kaneel en 1 el honing.
  • voor de topping: 2 el suikervrij jam en 1 el kokosolie
Zet de oven op 180 graden.

Meng de ingrediƫnten voor de bodem in een keukenmachine tot een plakkerig deeg. Vet een minitaartbodem in met kokosolie en druk het deeg erin uit met je vingers en werk het deeg ook omhoog tegen de rand aan.

Schil en snijd het fruit in kleine stukjes en bestrooi royaal met kaneelpoeder. Begiet het met een eetlepel honing en meng dit met je handen zodat de honing goed verdeeld wordt over het fruit.

Beleg de bodem met het fruit en zet het in de oven. De 1-persoonstaartjes waren met 30 minuten klaar, het iets grotere taartje deed er 45 minuten over.

Verwarm de jam met de kokosolie en bestrijk dat over de bovenkant van de taart.

Natuurlijk kun je variƫren met de vulling door er noten aan toe te voegen, of rozijnen als je daarvan houdt.

Ik heb gisteren een 1-persoonstaartje aan M. gegeven die het heerlijk vond en niet vond smaken 'naar een glutenvrij en suikervrij baksel waar van alles aan ontbreekt'. Dus dit kan zonder problemen worden voorgezet aan mensen die wel alles kunnen eten.