maandag 2 september 2013

Voedingstherapie

Wie regelmatig langskomt hier, weet dat ik een passie voor gezond eten en koken heb. Alles vers en zoveel mogelijk onbewerkt, veel fruit en groenten, matig vlees en vis en suikervrij. De eerste gedachte die ik in de ochtend heb is aan wat ik ga maken of bakken die dag. Beperkingen zoals van een candida-dieet dat ik een tijd volgde, zie ik als uitdagingen en vol enthousiasme ga ik aan de slag.

Helaas is het zo dat ik, ondanks dit gezonde eten, kamp met overgewicht. Toen ik begin jaar meedeed met de 100 dagen-uitdaging van Heleen van Eet goed, voel je goed was mijn persoonlijke doel het gezonde eten naar een hoger plan te tillen en af te vallen. In de weken die volgden las ik jubelreacties op dat blog over mensen die afvielen. Bij mij gebeurde dat niet. Ik kwam aan.

Wie anders gaat eten - anders dan in boterhammetje met kaas met een glas melk erbij - komt in een spannende wereld terecht. Ik maakte de afgelopen jaren kennis met amandelmeel en kokosmeel, gojibessen, groene smoothies, chiazaad, stopte met het eten van tussendoortjes als mueslirepen en stak in plaats daarvan een dadel en wat nootjes in mijn mond. Ik las Oerssterk, de Zandloper, volgde de introductiecursus van de Planteneter, volg Jesse vd Velde op internet, heb de boeken van Amber Albarda in huis en toch....afvallen ho maar. Wel was ik af van die forse hoofdpijnaanvallen. Sinds ik stopte met suiker eten (op een enkele uitzondering na, het moet wel leuk blijven), heb ik vrijwel nooit meer hoofdpijn.

Het gaat niet om het afvallen alleen. Veel ME -patiƫnten hebben last van voedselovergevoeligheden en darmproblemen en ik vorm daar geen uitzondering op. Veel zoeken en lezen levert bij mij het vermoeden op dat er ook sprake kan zijn van een hormonale disbalans. Al heel lang vond ik het tijd om dit eens te gaan uitzoeken. Nu ik moet contstateren dat ik in 1 jaar tijd 6 kilo ben aangekomen terwijl ik echt super gezond eet en veel meer ben gaan bewegen, is de maat vol. Bovendien beschik ik over meer energie dan voorheen omdat ik aan het herstellen ben, en kan ik nu stappen ondernemen.

Ik maakte een afspraak met een orthomoleculair voedingstherapeut en we gaan alles helemaal uitzoeken. Er zijn wel wat aandachtspunten: zij vermoedde een te traag werkende schildklier en een lactose-intolerante die veel sterker is dan ik dacht. Ook wordt er naar de gluten gekeken en ben ik met medicatie gestopt die ik gebruikte om te slapen. Nu lig ik niet alleen weer wakker helaas, maar verloor ik ook meteen heel veel vocht.

Zo zijn er behoorlijk wat 'puntjes op de i' te zetten. Want ik denk wel dat ik gezond eet, maar is het wel in balans? Eet ik misschien niet veel te veel? Krijg ik wel alles naar binnen? Wat is mijn blinde vlek? Ik ga het hopelijk binnenkort ontdekken!