woensdag 4 september 2013

Reinigingskuur

Onlangs ging ik voor het eerst naar een orthomoleculair voedingstherapeute. Nu ben ik in afwachting van doorverwijsbrieven voor bloedonderzoek. Eetadviezen kreeg ik nog niet mee, eerst moet duidelijker zijn wat de oorzaak van mijn klachten is. Wel moest ik alvast starten met een milde reinigingskuur van kokend water met kurkuma. Het is de bedoeling dat ik daarvan gedurende de dag een liter wegwerk met tussendoor ook een liter gewoon lauw water.

Kurkuma heeft allerlei geweldige eigenschappen, het werkt ontgiftend en ontstekingsremmend. Op bovenstaande manier gaat het de lever ondersteunen om beter zijn werk te doen. Ook zou het de stofwisseling moeten aanjagen. Volgens mij is deze reiniging uit de ayurveda afkomstig.

Hoe gezond ik ook probeer te eten en te leven, ik heb over een langere periode medicijnen geslikt. Niet alleen recent, het gaat terug tot 13 jaar geleden. Bepaalde darmklachten die ik heb dateren ook uit die tijd. Nog nooit heeft een arts aan mij gevraagd hoe en wat ik eet.  Toen ik 2 jaar geleden op mijn verzoek via het VermoeidheidCentrum werd doorverwezen naar een diĆ«tist, constateerde hij dat het allemaal wel in orde was - met uitzondering van de roomboter die ik at - en schreef de internist van dit centrum mij pillen voor. Die natuurlijk alleen voor een tijdelijk oplossing zorgden. Eenmaal gestopt met de pillen, kwamen de problemen weer terug.

Een schoon en gifvrij lichaam neemt beter voedingsstoffen op. Zo houd ik mezelf voor als ik de kurkumadrank met kleine slokjes naar binnen werk. Want o gruwel, wat is dat smerig. Ook werd ik er misselijk van. Maar volgens de voedingstherapeut is dat - en hoofdpijn en nog wat andere ongemakken - een teken dat de ontgifting is gestart.