vrijdag 27 september 2013

Glutenvrij en zuivelvrij

Gisteren had ik het tweede gesprek met de orthomoleculair voedingstherapeute. Na het eerste gesprek liet ik bloed prikken en startte ik met een kurkuma reinigingskuur. Het traject dat we inslaan heeft twee doelen: ik wil af van mijn overgewicht en af van mijn onrustige darmen. En wellicht dat het één met het ander te maken heeft.

Ruim 12 jaar geleden kreeg ik een auto-immuunaandoening genaamd sarcoïdose. Na 2 jaar herstelde ik maar één klacht bleef: een verstoorde darmwerking. Hoe dat op te lossen wist ik niet. Wel merkte ik dat ik ineens niet meer tegen melk kon, dus dat liet ik staan. In de loop van de jaren en vooral sinds ik ME heb merkte ik dat ik steeds heftiger reageerde op steeds meer producten. Dus stopte ik met suiker, at ik alleen nog maar geitenyoghurt en geitenkaas, verving ik tarwe voor spelt. Soms ging het een tijd goed maar altijd volgde er weer een terugslag met verergering van de klachten. Duidelijk tijd voor een andere kijk op eten.

De bloedonderzoeken leverde op dat het geen coeliaki is. Wel is de waarde van de vitamine D twijfelachtig voor iemand die dat net de hele zomer heeft bijgeslikt en nog de winter in moet. Uit de voedingsdagsboeken concludeerde de voedingstherapeute dat ik goed, gezond en heel gevarieerd eet. Ik heb geen blinde vlek, eet niet te veel van het één of het ander. 'Eigenlijk' zei ze, 'hoor jij een normaal lichaam te hebben met dit eetpatroon, want het is echt supergezond'. Maar dat lichaam heb ik dus niet.

Kijkend naar de klachten die er zijn, stelde ze voor om voorlopig helemaal glutenvrij en zuivelvrij te eten. Gluten zijn moeilijk te verteren en caseïne ook, dat in zuivel zit. De darmen moeten tot rust komen en tijd krijgen om te herstellen. Ik at tot nu toe weliswaar geen koemelkproducten meer maar wel geitenmelkproducten. Zij vermoedt dat ik zuivel beter helemaal kan laten staan. Dat is wel even slikken, ook geen kaas meer! Dat gooi ik toch wel heel graag door de salade heen! Ook adviseerde ze supplementen: veel sterkere vitamine D, magnesium en kelptabletten. Met de vitamine B die ik al slikte, ga ik gewoon door. Met de kurkumareinigingsdrank mag ik stoppen, een grote opluchting. Ik heb namelijk continu last van jeuk sinds ik het drink. Ik had het haar al verteld aan het begin van het gesprek en nadat ze me een uur had zien zitten krabben, zei ze dat ik er mee moet stoppen. In plaats daarvan gewoon gekookt water drinken. Dat werkt ook reinigend en in op de stofwisseling.

Ik besprak met haar de voor- en nadelen van sojayoghurt en zette me over mijn weerzin heen. Misschien dat ik in de ochtend dan in plaats van geitenyoghurt met havermout, kokos, gojibessen en pitjes sojayoghurt kan nemen met speciale glutenvrije havermout. Dus ik naar de winkel om in te slaan. Glutenvrij eten is duur! Havermout die in een glutenvrije omgeving wordt verpakt is duur!

Afijn, ik ga nu maar eens plannen maken. Ik vond de sojayoghurt naar karton smaken. Echt waar! Misschien moet ik gaan omdenken en geen vervangingen zoeken maar gewoon andere lekkere ontbijtjes bedenken. Ik ontbijt ook wel regelmatig met amandelmeelpannenkoekjes of amandelbrood maar wil dit niet dagelijks doen aangezien het ook erg machtig en calorierijk is. Eieren kunnen wel maar ook niet dagelijks aangezien ik dat ook al vaak bij de lunch eet. Havermoutpap kan gemaakt worden met amandelmelk dus dat is een optie, zeker nu het kouder is.

Ik wil eigenlijk 2 of 3 soorten ontbijtjes hebben waarmee ik kan variëren. Eigenlijk denk ik dat het ontbijt mijn grootste probleem wordt. De lunch bestaat bij mij meestal uit salades met gegrilde groenten of ei of soep. In ieder geval weinig brood. En bij het avondeten kan ik aardappelen, rijst of quinoa eten en er is ook speciale glutenvrije pasta te koop (voor veel geld). Dus daar voorzie ik ook weinig problemen.

Wie heeft tips voor lekkere glutenvrije en zuivelvrije ontbijtjes die wel verzadigen en die makkelijk klaar te maken zijn? Op alleen wat fruit teer ik niet lang. En de ontbijtjes die ik wel eens op paleosites voorbij zie komen zijn ook niet aan mij besteed. Ik krijg in de ochtend geen stuk vlees met gebakken groenten door mijn strot.....