donderdag 11 juli 2013

Kerrie ovenschotel met puree van zoete aardappel

De inspiratie voor dit gerecht vond ik op Eet paleo, daar is het een Zuid-Amerikaanse ovenschotel met lamsgehakt, zoete aardappel, prei en bakbanaan. Van de benodigde ingrediënten had ik alleen de zoete aardappel in huis en daarvan ook maar één. Ook had ik geen verse koriander in huis. Omdat ik van mezelf niet zo maar naar de winkel mag rennen, maar in eigen koelkast moet winkelen maakte ik een vegetarische variant zonder prei maar wel met een heleboel andere groenten, met kokos en noten en kerrie.
  • 1/2 bloemkooltje in roosjes gesneden, even kort gekookt
  • 1/4 spitskool fijngesneden 
  • 1 ui, gesneden
  • 1 el olie
  • 1 teen knoflook
  • 1 tl sambal
  • stukje santen (plak van 2 tot 3 vingers dik) in kleine stukjes gesneden
  • 1 kopje (diepvries)doperwten
  • 3 tl kerriepoeder
  • 1 tl serehpoeder
  • 500 ml gezeefde tomaten 
  • handje geraspte kokos
  • handje gehakte ongebrande noten 
  • 1 grote banaan
  • 1 grote zoete aardappel
  • 2 kleine gewone aardappelen
Zet de aardappelen op. Ik deed eerst de gewone aardappel in het kokende water (evt. met bouillonblokje) en na 5 minuten gooide ik de zoete aardappelen er bij, kook ze dan nog 10 minuten.

Verwarm de oven op 200 graden.

Verwarm de olie en bak de knoflook en de ui op zacht vuur, samen met het kerriepoeder en de serehpoeder. Voeg dan de santen en de sambal toe. Laat even pruttelen en giet de gezeefde tomaten er bij. Dan voeg je de bloemkoolroosjes, de spitskoolreepjes en de doperwten toe. Laat even - ca. 5 minuten - zacht koken met een deksel op de pan. Maak af op smaak met peper en zout.

Als de aardappelen gaar zijn, maak je er puree van.

Doe de groenten in een ovenschaal en bestrijk met de aardappelpuree.  Snij de banaan in plakjes en verdeel dat over de puree. Bestrooi met de geraspte kokos en de noten en schuif even in de oven. Een kwartier is voldoende. Royaal bestrooien met verse koriander, peterselie of munt is een aanrader.