donderdag 25 juli 2013

Eten als je op vakantie bent

Een tijdje terug plaatste ik hier mijn plan hoe ik het eten tijdens de vakantiereisdagen wou aanpakken. Ik kan vertellen dat dit prima is gelukt. Ik at veel fruit, dadels, noten, wat gekookte eitjes en sla. Ook nu we aan zijn gekomen in het huisje is het soms zoeken en uitproberen en gaat het prima. Als we op stap gaan, gaat er meestal een koeltas mee. Voorheen was die gevuld met brood en kaas maar nu stoppen we er ook andere dingen in. Ik probeer brood zo veel mogelijk te vermijden. Waarom? Omdat ik telkens als ik het eet binnen een uur een buik heb van een vrouw die 6 maanden zwanger is. Nu ik het vrijwel niet meer eet valt dat echt op. Pasta gaat redelijk mits ik het met mate eet, aardappelen gaan prima, rijst ook.

Overdag bij de lunch eet ik soms een rijstwafel, amandelmeelpannenkoekjes of kikkererwtenmeelpannenkoekjes en verder veel salades, salades, salades. Zo gezond ben ik nog nooit de vakantie door gekomen (even het feit negerend dat ik wel elke avond 2 glazen prosecco achterover sla!). Als de mannen zichzelf trakteren op ijs haal ik mijn trommeltje met ongebrande noten en dadels te voorschijn. Ook kocht ik voor die momenten dat er niets gezonds voor handen is, kokosrepen gemaakt van dadels en kokos en fruit bij de natuurwinkel. Normaal maak ik dergelijke repen zelf maar met de enorme hitte heb ik weinig zin om uitgebreid in de keuken te staan.

Op de heenreis hebben wij overnacht in een chambre d'hôte en dat ik daar niet ben bezweken voor al het zoete dat op de ontbijttafel stond is echt een ijzeren staaltje zelfbeheersing. Terwijl de mannen zich storten op plakken cake, pannekoeken, croissants en warme chocomel gemaakt van gesmolten chocolade en warme melk, at ik een schaaltje naturel yoghurt. Het curieuze is dat ik niet eens meer zin heb die troep in mijn lijf te stoppen. Behalve als ik een keer langs een patisserie loop hier in de Auvergne en maccarons zie. Dan koop ik er één en eet hem op. Helemaal. Want we moeten niet doorslaan natuurlijk.