vrijdag 12 juli 2013

Eten als je moet reizen

Binnenkort gaan we op vakantie. Net nu ik in een echt goed eetritme zit. Vanaf half mei bevond ik me weer op een glijdende schaal de verkeerde kant op. Toen ik twee weken geleden voor de derde keer in een week in de avond aan de vla zat, was het klaar. Ik weet het zo goed, maar verdwaal altijd. Gebeurt er iets heftigs,  dan val ik terug op troostvoer. Bij mij is dat boterhammen met kaas, vla en chocolade. Ik besef me dat het veel erger kan, veel mensen gaan aan de chips. Toch heeft zo eten een enorm effect op me. Binnen mum van tijd was ik lusteloos, gezegend met koppijn en een algeheel gevoel van  het komt nooit meer goed. Bovendien had ik de hele dag een razende honger. Stom, stommer, stomst. Maar gelukkig is er altijd een weg terug.

Dus liet ik het brood, de pasta, de rijst weer staan, spiekte op diverse paleosites voor inspiratie en krabbelde weer omhoog. Het gaat lekker, heel lekker. Ik had even 2 dagen last van zo'n heel geniepig ontgiftigingshoofdpijntje, maar nu is dat weg. Ik zit weer aan de groene smoothies, eet bergen groente en fruit, gooi er tussendoor een eitje of wat noten in en voel me weer goed.

Nu komt de vakantie er dus aan. Om niets aan het toeval over te laten sloeg ik flink in, ook voor onderweg. Omdat wij het reizen over twee dagen verspreiden vraagt dat wel enige voorbereiding. Vroeger sloegen we dan op de ochtend van de tweede reisdag gewoon wat brood en kaas in, maar dat wil ik nu niet. Ik moet dus eten meenemen dat ook de twee reisdag nog goed blijft.

Voor de eerste dag maak ik een salade van geroosterde groenten met noten, tonijn  en kikkererwtenmeelpannenkoekjes. Voor tussendoor hebben we gekookte eieren, balletjes gehakt, fruit en noten.

De tweede reisdag moet ik eerst maar even afwachten wat ik in de chambre d'hôte bij het ontbijt krijg. Hopelijk kan ik wel iets van yoghurt krijgen en kan ik de verplichte croissant links laten liggen. Als er echt helemaal niets is wat ik op dit moment in mijn mond wil steken, dan houd ik het bij een bak thee en eet ik onderweg alvast een stuk van mijn eigen amandel-bananenbrood, dat eigenlijk bedoeld is voor de lunch.  De rest van de dag hoop ik dan door te komen op fruit, noten en dadels. Ook maak ik deze kokosrepen, die vullen goed.

Ongetwijfeld komt er een tijd dat ik wat makkelijker er mee om kan gaan, maar niet nu. Ik ben nu net zo lekker bezig. Steek ik nu het verkeerde in mijn mond dan kan het zomaar zijn dat ik weer helemaal doorsla. Zo zonde!