zondag 23 juni 2013

Pannenkoek van kikkererwtenmeel

Een tijdje geleden maakt ik via het blog van Vegetus kennis met pudla's: kikkererwtenmeelpannenkoekjes gevuld met kleine stukjes groenten, een overheerlijke lekkernij en geweldig om restjes in te verwerken.

Omdat ik weinig brood eet, ben ik altijd op zoek naar vervangers. Ik bedacht me dat ik de pudla's niet vooraf hoef te vullen maar eventueel ook moet kunnen beleggen met lekkers. Ik was benieuwd of het beslag (zonder ei) zonder de vulling wel een goede pannenkoek zou worden. Ik was bang voor scheuren. Maar het was perfect. Op internet kwam ik allemaal recepten van kikkererwtenmeelpannenkoeken tegen met ei en aangevuld met boekweitmeel maar zonder kan dus ook:

Voldoende voor 2 tot 3 personen:
  • 11/2 kop kikkererwtenmeel (ik koop dat bij de Turkse winkel)
  • 1 1/2 kop water
  • 1 tl kerriepoeder
  • 1 teen knoflook geraspte
  • evt. wat verse koriander of peterselie
  • peper en zout
  • kokosolie om in te bakken
Meng alles tot een beslag. Verwarm wat kokosolie in een koekenpan. Gebruik de beslaglepel waar je normale pannenkoeken mee bakt en vul die tot de helft. Giet in de pan, de pannenkoek wordt zo bij mij 13 tot 15 cm (gegokt hè, ik heb niet staan meten). Bak als een gewone pannenkoek.  Houd de pannenkoeken warm in de oven op een lage stand. Kan ook makkelijk worden ingevroren.

Wij aten dit als lunch, besmeerd met aubergine-koriandertapenade en tomaat-olijventapenade en belegd met sla en stukjes komkommer. Lekker!

ps: kijk vooral eens op het blog van Vegetus voor heerlijke veganistische recepten.