maandag 8 april 2013

Uitdaging onbewerkt eten: 14e week

Volgende week naderen we de finale van 100 dagen onbewerkt eten, en initiatief van Eet goed, voel je goed. Vorige week plaatste ik een update en vertelde dat ik wat accenten ging verleggen. Minder zuivel, vlees en eieren, meer fruit en groente. En geen suiker, dat veranderde niet. Na iets meer dan een week kan ik zeggen dat het prima gaat. Voor t eerst heb ik echt het gevoel dat er een reiniging op gang komt, dat merk ik aan de stoelgang.

Ik drink nu drie keer per dag een half uur voor het eten een smoothie. Dat kan een groene smoothie zijn maar soms is dat ook een smoothie met andere groenten. Wat dronk ik zoal?
  • smoothie spinazie-banaan-appel
  • smoothie spinazie-mango-appel
  • smoothie wortel-bleekselderij-appel-peterselie
  • smoothie sla-banaan-sinaasappel
  • smoothie biet-banaan-framboos
De eerste dagen voelde ik een kleine weerzin, vooral tegen de spinaziesmoothie in de ochtend, maar dat went snel! Nu weet ik niet meer beter. Trouwens,  het is een heerlijk gevoel als je na 't drinken van de smoothie in de ochtend al weet dat je je verplichte 200 gram fruit en groente al naar binnen hebt gewerkt en er nog twee porties volgen.

Minder vlees vergde wat kleine aanpassingen. Ik at al niet zo veel en heb in 1,5 week tijd 1 keer vlees gegeten. Op dagen dat de mannen hier wel vlees aten, maakte ik voor mezelf een vleesloze variant. Zo werd pasta met bolognesesaus voor mij pasta met een dikke rodelinzensaus, een prima alternatief!

Bij de lunch at ik de ene keer een salade met gegrilde groente, soms wat havermoutpap, soms gewoon brood met veel tomaat, komkommer, sla. Ook pureerde ik geroosterde paprika als broodbeleg en gedroogde tomaten. Het laatste liet ik weken in kokend water, daarna pureren met wat olie, knoflook, olijven en verse kruiden. Lekker!

Jullie zien, ik ben weer helemaal op de goede weg en super geïnspireerd. Wel merk ik dat ik erg zoekende ben, vooral bakken zonder zuivel en eieren is weer heel anders. Melk vervang ik gewoon één op één door speltmelk of amandelmelk maar eieren?  Ik bestelde daarom een veganistisch kookboek ter inspiratie, hopelijk wordt dat vanmiddag door de postbode afgeleverd!

Hoe staat het met jullie gezonde voornemens?