woensdag 10 april 2013

Puur plantaardig

Gisteren kwam het door mij bestelde kookboek Puur plantaardig van Antoinette Hertsenberg en Jacinta Bokma binnen. Fijn! Ik dook meteen op de bank voor uren bladerplezier en daarna rende ik natuurlijk de keuken in, helemaal geïnspireerd.

Het boek is prachtig vormgegeven en bevat ruim 100 recepten zonder vis, vlees, eieren of zuivel. Ik kwam lekkere en verrassende combinaties tegen, wat denk je bijvoorbeeld van gegrilde asperges met macadamiaboter? Ik kan niet wachten om dat uit te proberen.

Wel heb ik wat punten van kritiek. In het voorwoord schrijven de auteurs dat ze makkelijke recepten willen aanbieden die binnen een half uur op tafel staan. Ook is de ondertitel van het boek: lekker snel, lekker makkelijk, lekker gezond.  Maar veel recepten zou ik echt niet binnen een half uur op tafel kunnen zetten en ik ben toch echt een ervaren kok. Het boek bevat veel recepten die veel handelingen in verschillende pannen en plekken in de keuken vragen. Wel is het plezierig dat je op het gebied van time-management wordt geholpen ('zet dan nu de aardappels op').

Tweede punt van kritiek is dat verwijzingen niet altijd kloppen en dat uitleg soms ontbreekt. Zo hebben de auteurs het over Brassica zonder uitleg wat dit is en verwijzen voor die uitleg naar de site van De Vegetariër. Dat doe ik dan dus meteen, maar de zoekterm brassica leverde 0 zoekresultaten op. Ook wordt er gebruik gemaakt van zaken die ik niet snel in huis zal halen en die het koken uit dit boek best duur maakt. Ik bedoel, vloeibare rook, tja dat heb ik niet in huis. Natuurlijk kan ik dat kopen via internet, maar wanneer gebruik ik dat nu helemaal. Ik vind het een mooi boek met lekker gerechten maar er wordt bepaald geen rekening gehouden met een kleiner budget. Jammer maar niet onoverkomelijk, ik kan makkelijk alternatieven bedenken.

Het laatste kritiekpuntje vind ik het bezwaarlijkst: ik vind het register niet compleet. Als ik tofu in huis heb en in dit register zoek wat ik dan kan maken, krijg ik twee recepten voorgeschoteld. Maar al bladerend door het boek kom ik om de haverklap tofu tegen. Dit vind ik onhandig en een gemiste kans.

Buiten dat is het een lekker en inspirerend boek. Ik liet me inspireren door hun recept van frittata en gaf er een eigen draai aan, aangezien ik van de benodigde ingrediënten alleen tofu en rijst in huis had.

Dus Frittata maar dan anders:
  • handje geweekte gedroogde tomaten
  • handje olijven
  • handje verse kruiden
  • 2 tenen knoflook
  • peper en zout
  • scheut olijfolie
  • een blok tofu van 250 gram
  • afgekookte zilvervliesrijst voor 4 personen
  • 100 ml gezeefde tomaten
Verwarm de oven op 200 graden.

Doe de gekookte rijst in een ingevette ovenschaal. Pureer de tomaat, olijven, kruiden, knoflook en de olie en breng op smaak met zout en peper.

Dep de tofu droog met een doek, prak fijn met een vork en meng de olijven-tomaatprut met de tofu. Verdeel dit over de rijst  en giet daarover heen de gezeefde tomaten.

Doe de schotel 15 minuten in de oven.

Wij aten dit met een spinaziesalade en gebakken bataatblokjes.