dinsdag 9 april 2013

Les van Boele Ytsma

In het kader van gezonder eten stuitte ik via Teunie een tijd geleden op de Planteneter. In het dagelijk leven is dat Boele Ytsma die een bron van kennis is en die kennis graag deelt. Boele's boodschap is: eet steeds meer groenten en fruit, doe dat zo onbewerkt mogelijk en eet steeds minder dierlijke producten. Je kunt bij hem een gratis 7-daagse cursus planteneten volgen die bestaat uit dagelijkse mails met nuttige informatie. Ben je gemotiveerd, dan kun je verder gaan met een betaalde cursus van 28 dagen of 100 dagen.

Ytsma legt zijn boodschap op een duidelijke niet dwingende manier uit. Heel prettig want zo voel ik me sneller aangesproken. Hij zegt dus niet dat je bijvoorbeeld moet stoppen met het eten van vlees, hij zegt subtieler: eet minder dierlijke producten. Dat nodigt uit, want je kunt het eens proberen. Nu at ik al niet veel vlees, maar ik wil zoals eerder gemeld hier ook gaan minderen met zuivel, kaas en eieren.

Ik heb het bij de gratis cursus gehouden omdat ik de prijs van de vervolgcursus pittig vond. Maar ik heb wel veel aan die 1e cursus gehad,  het gaf me net dat inspirerende duwtje dat ik nodig had. Nu kwam ik er achter de Boele heel veel videoboodschappen heeft opgenomen, die allemaal te vinden zijn op youtube. Sindsdien kijk ik elke dag een video, de gemiddelde lengte is meestal 15 minuten. Interessant, informatief en heel inspirerend en motiverend.

Hij legt natuurlijk uit wat de voordelen zijn van groente en fruit eten en wat het eten van vlees, vis, gevogelte en zuivel met je lichaam doet, wat verzurend voedsel is, hoe je als veganist aan je eiwitten komt, hoe je smoothies maakt en waarom die zo gezond zijn, etc.

Dus wie meer wil weten over gezond eten en de achtergronden: Boele Ytsma