dinsdag 26 maart 2013

Hoe zit het met de uitdaging?

Nog steeds doe ik mee met de uitdaging van Heleen van Eet goed, voel je goed om 100 dagen onbewerkt te eten. Nu eet ik al langer zo veel mogelijk onbewerkt maar ik wou weer de puntjes op de i zetten. Lees: weer afkicken van de suiker. Verder wilde ik het eten van brood minderen, iets wat me keer op keer niet lukt. Ik eet graag en veel brood maar reageer er ook sterk op. Hoe meer brood, hoe meer honger.  Ik wil gezonder eten en vooral ook meer energie krijgen en wat kilo's kwijt raken.

Dus kickte ik (voor de 100e keer) moeiteloos van de suiker af en ging met veel spijt (ik bak mijn eigen speltbrood en och, wat is dat lekker) weer minder brood eten. Ik maakte heerlijke amandelbroodjes, at reuze veel salades, roereieren, gekookte eitjes tussendoor en leefde me uit in de keuken. Want elke eetuitdaging is voor mij een kookuitdaging. Ik at heerlijk. Ook kwam ik 2 kilo aan.

Oeps, dat was nu net niet de bedoeling. Als ik minder brood eet, ga ik zwaar leunen op vlees, eieren, zuivel en kaas. Salades met veel kaas om toch een gevuld gevoel over te houden. En zuivel is helemaal niet goed voor me. Ik kan daar niet goed tegen. Hier gaat iets dus goed verkeerd, ik heb het gevoel dat ik helemaal verzuur door al die dierlijke producten. Ik spiekte veel op paleo-sites en zie dat daar ook veel vlees en eieren worden gegeten. Maar dat wil ik niet! Ik wil juist minder dierlijke ingrediƫnten eten en juist meer fruit en groenten. In theorie vind ik fruit en groenten heerlijk, maar in de praktijk krijg ik er te weinig van binnen.

Ik liet me inspireren door Teunie die eerder een 7-daagse cursus planteneten van Boele Ytsma volgde en meldde me ook aan. Heel interessant. Ik kreeg niet zozeer recepten dan wel ideetjes en motivatie aangereikt. Als het me zo zwaar valt brood te laten staan, misschien kan ik dan het gezonde naar het brood toebrengen? Geroosterde paprika of aubergine of avocado en tomaat op brood is lekker. Dat gaat me vast lukken. En groentensmoothies drinken, zodat ik in ieder geval ruim voldoende binnenkrijg.

Dus de uitdaging gaat door maar de accenten verschuiven. Suikervrij blijft en meer, veel meer groenten en fruit eten. De eerste stap die ik zet is om vanaf nu elke dag in de ochtend een smoothie te nemen en in de middag fruit te eten. Dat moet toch lukken dacht ik zo! Ik klokte net een smoothie naar binnen van wortel-appel-banaan en peterselie, dus vandaag ben ik al voor de helft klaar!