maandag 28 januari 2013

Week 4 weekmenu uitdaging 100 dagen onbewerkt eten

De vierde week alweer van de uitdaging om 100 dagen onbewerkt te eten! Het gaat goed, hartstikke goed. Ik heb geen kruimel suiker meer naar binnen gewerkt en eet lekkerder en gevarieerder dan ooit. Zonder zakjes en pakjes koken deed ik natuurlijk al dus voor mij is de uitdaging vooral om
  • geen suiker te eten
  • minder tarwe en brood
  • minder zuivel te eten
  • minder rood vlees te eten
  • een betere afwisseling tussen vegetarisch, vis en vlees door de week heen te krijgen
  • meer fruit en groente te eten
Sinds de start van de uitdaging drinken we met het gezin ook dagelijks een half uur voor de maaltijd verse sinaasappelsap. Dat doet echt goed. Verder doen de mannen mee wanneer het hen zo uitkomt. Ze eten graag mee met de baksels van amandelmeel of het feestontbijt op zondag met roerei. Als ik vooral maar niet benoem dat we zo nog gezonder aan het eten zijn, vinden ze het allemaal prima. Maar verder is dit vooral mijn uitdaging.

Ik merk nu na 3 weken bijna geen brood en veel minder zuivel te hebben gegeten, dat ik me veel beter voel. Mijn plofbuik is weg. Normaal ontbeet ik elke ochtend met een grote kom geitenyoghurt en nu eet ik vaker pap (van havermoutmelk) of iets anders. Ik wil kijken of ik de yoghurt tijdelijk helemaal kan schrappen en ondervinden wat dat met me doet.

Wat is het weekmenu komende week?

Maandag
o appel-dadelbrood/cake
l veldsla met avocado, nootjes en tomaat
a knolselderijrösti met tomaat en gegrilde zalmfilet (recept volgt)

Dinsdag
o havermoutpap
l erwtensoep
a tortilla gevuld met gegrilde knolselderij- en pastinaakblokjes met een dot crème fraîche

Woensdag
o appel-dadelbrood/cake
l veldsla met gegrilde champignons, tomaat en avocado
a Oma kookt

Donderdag
o havermoutpap
l brood
a koolrabi met knapperige tofu, kerriesaus en zilvervliesrijst

Vrijdag
o appel-dadelbrood/cake
l sla met gegrilde champignons en roerei
a Uit eten met de mannen, Oma en Zus!

Zaterdag
o havermoutpap
l erwtensoep
a de keuze van Zoon

Zondag
o roerei met ham, amandelmeelpannenkoekjes
l brood
a Rode kool met appeltjes, een gehaktbal en aardappelpuree