maandag 21 januari 2013

Week 3 weekmenu uitdaging 100 dagen onbewerkt eten

De derde week al weer van deze eetuitdaging. Tot nu toe gaat het me reuze makkelijk af. Nu scheelt het zeker dat ik altijd thuis kan eten en daardoor minder in de verleiding wordt gebracht om toch suiker in mijn mond te stoppen. Ik probeer zo veel mogelijk afwisseling aan te brengen. Brood eet ik minder en ik vervang het vaak voor soep of salade. Al lang weet ik dat ik me veel beter voel als ik geen brood eet. Vreetaanvallen en continue hongergevoel verdwijnen dan ineens. Maar geen brood eten heeft wel effect op mijn humeur. Ik mis de bite en de smaak en hoewel er heerlijke alternatieven zijn zoals amandelbrood, kan toch niets de smaak en geur van brood vervangen. Ook word ik nu eenmaal enorm gelukkig van zelf brood bakken. Dus sloot ik tijdens deze uitdaging een compromis met mezelf: brood eten kan, maar met mate. Gewoon een paar keer per week genieten van een 'bammetje' met beleg maakt hopelijk dat ik dit keer door kan gaan met dit eetpatroon, in plaats van dat ik na een maand afhaak omdat ik dan ga kwijlen als ik vers brood ruik.

Zoals ik nu eet tijdens deze uitdaging, komt ook overeen met de adviezen die ik van mijn behandelaar kreeg (ik volg een behandeling om te genezen van ME). Die zijn: geen alcohol, geen suiker, geen rood vlees, heel beperkt zuivel nuttigen. Alleen met rood vlees smokkelde ik tot nu toe nog, maar dat wil ik vanaf nu beperken tot één keer per week eten.

Maandag
o havermoutpap (gemaakt van havermoutmelk)
l pompoensoep
a Knolselderij-gehaktschotel  kerrieschotel met knolselderij, kip en rijst

Dinsdag
o havermoutpap (gemaakt van havermoutmelk)
l  omelet gevuld met pastinaakblokjes en kidneybonen in tomatensaus
a Zuurkool met banaan en kaas (vegetarisch)

Woensdag
o geitenyoghurt met zelfgemaakte cruesli
l Japanse pizza
a kookt Oma

Donderdag
o smoothie banaan en rood fruit, met wat nootjes
l speltbrood met pindakaas en appelstroop
a Rode kool met geitenkaas en puree (vegetarisch)

Vrijdag
o havermoutpap
l sla met roerei
a erwtensoep met worst

Zaterdag
o geitenyoghurt met zelfgemaakte cruesli
l 1 sneetje zelf gebakken speltbrood met ei en een noten-vijgenbolletje (recept volgt) met geitenkaas
a de keuze van Zoon, nog onbekend

Zondag
o feestontbijt:  fruit, kokos-ontbijtcake en chocoladesaus (gesmolten pure chocola met wat kokosmelk)
l erwtensoep met worst
a Rode kool met appeltjes, kipfilet en zilvervliesrijst