woensdag 23 januari 2013

Ovenschotel met chinese kool en kaas-kokoskorstje


Onderstaand recept valt in de categorie 'beetje vreemd maar wel lekker'. Jaren geleden at ik dit bij vriendin Ingrid en ondanks de wat vreemde combinatie vond ik het heerlijk. Het oorspronkelijke recept is met paksoi en oesterzammen en dat gecombineerd met ei, satesaus, kaas, aardappelen en kokos. Echt lekker, hoewel de echte foodculi's hier vast van gruwelen. Later kreeg ik van haar het kookboekje waar dit recept uitkomt: 'Eénpansplezier', een uitgave van het Nederlands zuivelbureau.

Dit kun je maken met verschillende koolsoorten: chinese kool, spitskool, witte kool, paksoi of zelfs snijbiet. Ik paste het recept iets aan want in mijn wereld komen geen recepten zonder knoflook voor en van oesterzwammen gruwelt mijn kind.

Voor 3 à 4 personen:
  • 750 gr. aardappelen
  • 3 gekookte eieren
  • 1 chinese kool, fijngesneden
  • 1 ui, gesneden
  • 1 teen knoflook, gesnipperd
  • 1 tl gemberpoeder
  • 1 el kokos- of olijfolie
  • 2 el ketjap manis
  • 2 tl sambal
  • satésaus (voldoende om het gerecht mee te bedekken)
  • 2 el geraspte kokos
  • 50 gram geraspte kaas (ik gebruikte een mengel van belegen koeien- en geitenkaas)
  • peper en zout
en ook: een ovenschaal.

Opmerking vooraf: maak eerst de aardappelpuree en de satésaus, dan staat dat klaar als je de schaal gaat vullen.
 

Bereiding:

Maak aardappelpuree zoals jij dat gewend bent. Zorg voor een goed smeuïge puree, dat smeert beter uit.
Maak satésaus volgens dit recept of zoals jij dat gewend bent. 
Verwarm de oven op 200 graden.
Verwarm de olie en bak de ui en de knoflook en voeg de gemberpoeder en de sambal toe. Bak nog heel even en doe dan de gesneden chinese kool erbij. Bak kort op hoog vuur, hooguit 2 minuten en giet dan de ketjap er overheen en tot slot wat peper en zout. Zet het vuur uit. (als je een andere koolsoort gebruikt, pas dan de baktijd aan, witte kool moet bijvoorbeeld beduidend langer).

Doe de kool in een ovenschaal. Snij de gekookte eieren in plakken en leg ze over de kool heen. Begiet dit met de satésaus en spreid daar dan weer de warme aardappelpuree over uit. Meng in een kom de geraspte kaas met de kokosrasp en strooi dat dan weer over de aardappelpuree heen.

Bak goudbruin in de oven.