zondag 27 januari 2013

appel-dadelbrood/cake

Dit is een variant op het bananen-vijgenbrood dat ik eerder plaatste. Nu doen we er appels, dadels, noten en gojibessen door. Ook lekker!


  • 2 appelen, geschild
  • 100 gram amandelmeel
  • 50 gram kokosrasp
  • 4 dadels
  • klein handje fijn gehakte ongebrande ongezouten noten (ik gebruikte walnoot en amandel)
  • 1 el gojibessen
  • 2 eieren
  • 2 el gesmolten kokosolie
  • snuf zout
  • 1/2 thl kaneelpoeder
  • 1/2 thl wijnsteenzuur bakpoeder
  • 3 el suikervrije jam
en ook een kleine quichevorm. Het past perfect in een vorm van 16 cm doorsnede maar heb je dat niet, gebruik dan een kleine cakeblik. Misschien is het dan handig om de hoeveelheden te verdubbelen.

Verwarm de oven voor op 180 graden.
Vet de bakvorm in.
Meng het amandelmeel en de kokosrasp met het bakpoeder, zout, het kaneelpoeder, de noten en de gojibessen.
Doe in een hoge kom de appelstukjes, de eieren, de dadels (zonder pit!) en de gesmolten kokosolie en maak fijn met een staafmixer.
Voeg nu aan de natte ingrediƫnten het amandel-kokosmengsel toe en roer even door met een pollepel.
Giet de helft van het beslag in een vorm en bestrijk met de suikervrije jam. Giet daar dan de rest van het beslag overheen.

Bak in het midden van de oven af, ca. 60 minuten. Dek het eventueel af met aluminiumfolie als de bovenkant te snel gaart.

Ik haal hier 8 porties uit.

Heerlijk als ontbijt, lunch of tussendoortje! Ik bak dit aan het begin van de week en eet dit vaak als ontbijt, afgewisseld met havermoutpap. Dus de ene dag pap en de andere dag een feestamandelbrood...helemaal niet verkeerd toch?

Een voordeel van amandelmeel is dat het vult als een tierelier, dus met een stuk van dit brood doe je het uren. Voor mij is dit echt een pluspunt. Ik heb een enorm schommelende bloedsuikerspiegel en door meer met amandelmeel te eten, dat lang verzadigt, heb ik geen flauwvallen-ik-moet-meteen-iets-eten-aanvallen meer.