vrijdag 28 december 2012

Pompoencake

Op tafel in de keuken lag een pompoen en op het blog van Roos goes green vond ik een lekker recept van een zoete pompoencake. Zij had dit recept weer van Eet goed voel je goed en die had het weer ergens anders vandaan. En telkens veranderde het recept, want een ieder voegt er aan toe wat favoriet is. Dat doe ik ook. Want ik wil geen zoet, ik wil hartig. Een pompoencake die bij het avondeten gegeten kan worden of die met wat salade erbij een lekker lunchhapje is.

Voor 4 personen:
  • 200 gram pompoenpuree
  • 150 gram amandelmeel
  • 1/2 theekopje fijn gemaakte walnoten
  • 15 gram eekhoorntjesbrood, geweld en fijngesneden
  • 2 eieren
  • 5 el gesmolten kokosolie
  • zout
  • peper
  • 1/2 thl wijnsteenzuur bakpoeder
  • 1/2 thl paprikapoeder
  • 1/4 thl chilipoeder
  • handje pittige geraspte kaas
  • 6 dun gesneden plakjes feta
en ook een kleine quichevorm. Het past perfect in een vorm van 16 cm doorsnede maar heb je dat niet, gebruik dan een kleine cakeblik.


Verwarm de oven voor op 180 graden.
Vet de bakvorm in.
Meng het amandelmeel met het bakpoeder, peper, zout, de kruiden en de geraspte kaas.
Doe in een hoge kom de pompoenpuree, de eieren en de kokosolie en maak fijn met een staafmixer.
Voeg nu aan de natte ingrediĆ«nten het amandelmeel toe en doe daar ook de stukjes walnoot en eekhoorntjesbrood bij. Roer even door met een pollepel. 
Giet het in een vorm en beleg met de plakjes feta.

Bak in het midden van de oven af, ca. 30 tot 35 minuten.

Ik at er een groentestoofschotel bij met broccoli, courgette en tomatensaus. Het kan warm en koud worden gegeten...