dinsdag 18 december 2012

En nu gaan we weer gezond eten!

Zo lang als ik me kan herinneren heb ik een fascinatie voor gezond eten. En zo lang als ik me kan herinneren heb ik een fascinatie voor zondig eten. Periodes waarin ik superfood eet en me daar prima bij voel, worden afgewisseld met periodes waarin ik terugval en geniet van suiker, veel en machtig eten.

Want o, wat is het lekker allemaal. In mij zit een koolhydraat monster. Hoewel ik relatief makkelijk lang zonder suiker kan, is dat voorbij zodra ik overstag ga. En langdurig matig met brood, aardappelen en pasta is wel gezond voor mijn gewicht maar niet voor mijn humeur. Zeker in de winter kan ik niet zonder. Ik ben gevoelig voor een winterdip en hoewel ik me dan meestal keurig houd aan de eetadviezen van Amber Albarda, bezwijk ik dan meestal zo rond St Maarten voor wat eigenlijk niet mag en dan ben ik weer maanden van de rel.

De oplossing om door de weeks te gaan voor gezond en in het weekend met mate van iets lekkers te genieten werkt redelijk. Maar dan is het maandag, ligt er nog een restant zelfgemaakt lekkers in de koelkast en dat zit dan ineens in mijn mond.

Herkenbaar? De oplossing heb ik niet anders dan maar met frisse moed opnieuw te beginnen. Ik ben niet roomser dan de paus helaas. Ik troost me maar met het feit dat wat ik als ongezond en slecht beschouw, waarschijnlijk toch nog gezonder is dan wat de gemiddelde Nederlander naar binnen werkt. Ik maak immmers de meeste lekkernijen zelf en weet precies wat er in zit (en wat er niet in zit aan troep).

Vanmiddag werd ik ineens zo boos op mezelf. Hou daar toch eens mee op, met eten omdat je trek hebt en je niet kunt inhouden. Even terug naar de basis jij! Dus staat er nu een wortelsoep te pruttelen en maakte ik voor mezelf voor het avondeten gevulde koolbladeren:

  • 3 koolbladeren van een witte kool (er even voorzichtig van af pellen, kijk uit voor scheuren)
  • 2 tomaten, in kleine blokjes gesneden
  • 4 el olijven
  • een stuk witte kool, heel fijn gesneden
  • een stukje pittige kaas in miniblokjes gesneden
  • een flinke hand verse koriander
  • een kwart komkommer in kleine blokjes gesneden
  • een el olijfolie
  • 1 teen knoflook
  • peper en zout
  • 3 el rode linzenpuree (had ik toevallig nog over van  het avondeten van maandag)
Zet wat water op, laat aan de kook komen en blancheer de koolbladeren 2 tot 3 minuten (tot nog lekker knapperig maar niet meer keihard).
 Meng alle overige ingrediĆ«nten tot een salade.
Spoel de bladeren met koud water en dep ze droog. Leg een eetlepel linzenpuree in het midden van een koolblad en smeer dat uit. Leg de salade op het blad en rol het op. Doe dit ook met de andere 2 bladen. Klaar!