zaterdag 24 november 2012

Ovenschotel van knolselderij en gehakt

O jee, ik loop enorm achter met recepten plaatsen. Ik vind overal in de keuken morsige briefjes met vetvlekken die onleesbaar dreigen te worden en met aantekeningen die ik soms niet meer begrijp, zodat ik het betreffende recept weer opnieuw moet maken, om het netjes uit te werken en hier te kunnen plaatsen.

Onderstaande schotel is niet een eigen vinding maar heb ik ooit ergens opgeduikeld en aangepast naar eigen smaak. Ik noteerde het op een kladblaadje en maakte de schotel al vele malen. Dat blaadje zwerft al jaren van aanrecht, naar keukenla naar schrift met uit te werken recepten en vind nu eindelijk zijn weg naar het blog. En dat is maar goed ook, want nu is het de tijd van de knollen!

4 personen:
  • 1 knolselderij in blokjes gesneden
  • 300 tot 400 gram rundergehakt
  • 1 el olijfolie
  • 3 el citroensap
  • 1 grote ui, fijn gesneden
  • 1 teen knoflook, gesnipperd
  • 1 flinke hand verse peterselie
  • peper en zout
  • 2 el honing
  • mespunt nootmuskaatpoeder
  • 2 thl kaneelpoeder
  • 1 thl saffraanpoeder (heb je dat niet in huis, laat dit dan weg)
  • ca 1 kilo aardappelen
  • 4 el geschaafde amandelen
Verwarm de oven voor op 180 graden.
Zet de aardappelen op en maak er aardappelpuree van op de manier zoals jij dat gewend bent (ik kook de aardappelen in bouillon, giet ze af - en bewaar de bouillon - stamp ze fijn en doe er net zoveel bouillon bij tot het smeuïg wordt. Dan maak ik het op smaak met peper, zout, een teen gesnipperde knoflook en mosterd).

Schil de knolselderij in kleine blokjes en besprenkel ze met het citroensap.  Verwarm de olie in een koekenpan en bak de ui en de knoflook en voeg dan het gehakt toe. Bak het rul. Voeg peper, zout, nootmuskaat, kaneel en saffraan toe samen met de honing en schep even om en om. Doe dan de knolselderijblokjes erbij. Laat met een deksel op de pan de blokjes garen.
Als de blokjes gaar zijn (duurt hooguit - afhankelijk van de grootte - 5 tot 10 minuten) voeg je fijngehakte peterselie aan het gehaktmengsel toe en schep het over in een ovenschaal. Dan bedek je het gehaktmengsel met een laag aardappelpuree en strooi er tot slot de geschaafde amandelen over heen.

Plaats de schaal in het midden van de oven en laat goudbruin worden in 15 tot 20 minuten.

Variaties:
  • vervang de kruiden voor kerrie en koriander
  • vervang de kruiden voor mosterd en wat room en wat (verse) tijm