dinsdag 2 oktober 2012

Pittige witlof met tonijn

Als we witlof in de groentetas vinden, zijn we nooit heel enthousiast. Ik kan er niet zo veel mee. Althans ik denk altijd dat ik het niet weet want met de klassieke witlof met ham en kaas maak ik ze hier niet echt blij. Dus meestal maak ik iets anders: De ene keer kerrie-witlof met gehakt en appeltjes en de andere keer witlof-sla met blauwschimmelkaas, peer en walnoot (beiden moeten nog uitgewerkt worden hier). Ook doet de combinatie van vis met witlof het hier goed. Eerder maakte ik Kabeljauwfilet met witlof en witlof met tonijn met mosterd. Het werd nu tijd voor een variatie: witlof met tonijn en ketjap.

2 personen:
  • 4 kleine of 2 grote stronken witlof, schoongemaakt en gesneden
  • 1 el olijfolie
  • 1 el sesamolie (heb je dat niet, dan iets meer olijfolie gebruiken)
  • 1 ui
  • 1 zure appel in kleine stukjes gesneden
  • 1 blikje tonijn (wel MSC he!)
  • 1 thl sambal of een half rood pepertje gesnipperd
  • 1 teen knoflook gensipperd
  • 1 thl gemberpoeder
  • 1 thl gebrande sesamzaadjes
  • scheutje zoete ketkap
  • handje verse koriander
Dit is zo klaar. Verwarm de olijfolie in een pan. Bak de ui met de knoflook, de sambal en de gemberpoeder. Voeg de appel en de witlof toe en bak om en om op hoog vuur. Voeg dan een scheut ketjap toe en laat pruttelen op zacht vuur tot de appelblokjes zacht zijn, hooguit een paar minuten.
Voeg op het laatst de uitgelekte tonijn toe, wat sesamzaadjes en koriander en een klein scheutje sesamolie. Klaar! Heerlijk met witte rijst.