vrijdag 14 september 2012

Rösti!

Nu het weer kouder wordt krijg ik trek in rösti. Ik associeer dat nu eenmaal meer met koudere dagen. Rösti was oorspronkelijk bedoeld als ontbijt voor boeren in het Duitssprekende deel van Zwitserland, lees ik op internet. Wij eten het als avondmaal. Het gerecht van geraspte aardappelen is makkelijk te maken en je kunt er eindeloos mee afwisselen. Je kunt het maken met voorgekookte of rauwe aardappelen, afhankelijk van wat je prettiger vindt. Met rauwe aardappelen duurt de bereiding wat langer.
Van rösti bestaan net zoveel varianten als dat er soorten aardappelen zijn lijkt wel. Volgens mij is het oorspronkelijk gewoon in de olie of boter gebakken geraspte aardappel met of zonder kaas in een koekenpan, maar ik kom ook recepten tegen met ei erdoor, of ui. Het maakt allemaal niet zoveel uit, je kunt er ook geraspte groenten door doen of zalmsnippers, ansjovis met salie, waar je maar trek in hebt.
 

De aardappelsliertjes worden in een koekenpan gebakken en op t laatst flink aangedrukt waardoor er een soort koek ontstaat. Als je voorgekookte aardappelen gebruikt, dan worden de aardappelsliertje wat kleffer en dan laten ze zich makkelijk in de vorm van een koek drukken. en het teveel invriezen. Na het ontdooien, kan het opgewarmd worden in de oven.

Natuurlijk kun je rösti ook kopen, een zak diepvriesrösti kost in de winkel iets meer dan € 1,00 (de laatste keer dat ik het kocht dan, ergens in 2011). Daar ga je vast niet failliet aan, maar zelf maken is nog altijd de helft goedkoper!

Heb je het nog niet eerder zelf gemaakt, begin dan met de eenvoudige versie (alleen aardappelen) en breid uit naarmate het een succes blijkt.
Wat heb je nodig:

  • Aardappelen, zoveel als je voor het aantal eters nodig hebt. Ik reken meestal 150-200 gram pp
  • 1 teen knoflook, gesnipperd
  • 1 thl kruiden (bijvoorbeeld dille of tijm, het kan ook met alleen peper en zout)
  • 2 el olijfolie of kokosolie
  • Peper en zout



Bereiding:
Schil de aardappelen. Als je ze wilt voorkoken, doe dat dan maximaal 8 minuten. Giet ze af en laat goed afkoelen.

Rasp de aardappelen en verwerk ze meteen, in verband met verkleuren. Knijp eventueel het overtollige vocht er uit. Voeg naar smaak kruiden en peper en zout toe.
Verhit de olijfolie in een koekenpan en doe de knoflook tegelijk met de aardappelrasp in de pan. Bak  om en om toch lichtbruin.  Druk de aardappelen plat met een pollepel, zodat het een koek vormt. Bak nu de rösti  5 tot 10 minuten op een niet te hoog vuur, tot de bodem er uit ziet als een krokante goudgele koek. Draai de rösti om met behulp van een deksel of een bord. Ik doe dat zo: leg een bord op de koekenpan en keer de koekenpan om terwijl je het bord goed vasthoudt (gebruik ovenwanten).  De gebakken kant ligt nu boven. Laat de rösti nu met de ongebakken kant naar beneden in de pan glijden en bak nog eens 10 tot 15 minuten op zacht vuur.

As laatste kun je er wat  geraspte kaas over strooien en laten smelten met een deksel op de pan.

Snij de koek in stukken en serveer met alles waar je maar trek in hebt!



Varianten:
  • Maak er burgers van: in kom meng je de geraspte aardappel mengen met  kruiden, kaas, knoflook, peper en zout. Pak een opscheplepel en schep per keer een lepel op en leg die in je hand. Vorm er voorzichtig kleine ballen van en leg ze op een snijplank. Druk de bal dan plat, voorzichtig anders scheurt het. Draai  de burger dan voorzichtig rond met je handen om de vorm mooi te maken. Bak om en om in de koekenpan, ongeveer 15 minuten. Als je merkt dat het niet voldoende plakt, doe er dan een volgende keer wat ei bij.
  • Röstirondjes: met 2 el pak je wat geraspte aardappel en dat leg je in de hete pan. Druk het wat plat. Zo ga je door tot je een paar rondjes in de pan ebt liggen. Bak de rondjes ongeveer 4 tot 5 minuten per kant. Warm houden in de oven op een lage stand, terwijl jij de volgende ronde bakt.
  • Voeg extra ingrediënten toe, bijvoorbeeld tomatenstukjes, olijven, ham, kipfilet, gerookte zalm….
  • Voeg er andere knol of wortelgroenten aan toe. Bijvoorbeeld pastinaak, zoete aardappel, courgette, pompoen. Deze moeten ook in sliertjes worden gesneden of geraspt. Pas dan de verhoudingen aan dus bijvoorbeeld half pompoen-half aardappel