woensdag 4 juli 2012

Wat eet ik tegenwoordig?

Eerder hier schreef ik over mijn flirt met het candidadieet, dat bij veel ME-patiënten voor verlichting van klachten zorgt. Ik hield het een half jaar vol, had minder hoofdpijn en ontdekte dat ik beter alle koemelkproducten kan schrappen en stapte dus over op geitenmelk. Maar ik kreeg niet meer energie en ik vond het zwaar om het vol te houden. Niet het deel suikervrij eten gaf problemen, wel het deel geen mosterd, champignons, azijn was een bron van blijvende irritatie. Mijn hoofddoelen meer energie en minder darmklachten werden niet bereikt.

Afijn na een half jaar stak ik in maart iets met suiker in mijn mond, was de beer los en was ik  even helemaal tijdelijk van het padje af. Inmiddels heb ik mezelf sinds begin juni weer helemaal in de hand. Ik eet nu ruim een maand volgens de eetadviezen van Amber Albarda. Haar uitgangspunten zijn:

1) eet de helft
2) eet echt en onbewerkt
3) vermijd suikers en geraffineerde koolhydraten
4) eet de goede vetten
5) eet geen(tarwe) brood
6) eet geen zetmeelhoudende koolhydraten na 6 uur 's avonds
7) zorg dat iedere maaltijd eiwitten bevat (anders dan melk- en melkproducten)
8) vermijd alcohol, koffie en drink meer water
9) eet meer biologisch
10 ) ga op tijd naar bed

Ook vond ik veel nuttige informatie en tips op het blog Eet goed, voel je goed.

Deze manier van eten is niet geheel nieuw voor mij, ik eet al jaren vrijwel suikervrij en zoveel mogelijk volkoren producten, alleen ben ik nu toch weer een stap verder gegaan en gestopt met brood eten. Dit bevalt goed. Ik eet wel koolhydraten maar alleen langzame (volkoren) en met een lagere glycemische index. Voorzichtig tarwebrood en pasta en couscous (gemaakt van tarwebloem) uitproberen leverde het vermoeden op dat ik helemaal niet tegen tarwe kan. Aardappelen verdraag ik ook niet goed. Pasta gemaakt van spelt of kamut en zilvervliesrijst gaat wel goed.

Ik ben anders gaan ontbijten en varieer zo veel mogelijk.

Ontbijtjes zijn:

  • geitenyoghurt met havermout, kokos, zonnebloempitten, lijnzaad en kaneel
  • kokosmelk met banaan en havermout (de banaan gepureerd door de kokosmelk heen), lijnzaad, kaneel en kokos
  • omelet van 2 eieren en wisselend tomaat, champignons of courgette. 
  • boekweit met banaan, geitenyoghurt of kokosmelk, kaneel, lijnzaad en geraspte kokos (inspiratie hiervoor kreeg ik bij roosgoesgreen)
  • roerei met zalm of ham
  • een gekookt ei, een banaan en wat nootjes
  • heerlijke pannenkoekjes gemaakt van amandelmeel (te vinden op het blog van Eet goed, voel je goed) met vers fruit

Lunch bestaat uit:
  • restjes avondeten van de vorige dag
  • rauwkost met tonijn of een gekookt ei of makreel of avocado
  • soep
  • omelet van 2 eieren met groenten
  • gegrilde groenten met wat humus en/of peulvruchten/kikkererwten
  • rijst met gegrilde groenten of kikkererwten en sla 
  • heerlijke pannenkoekjes gemaakt van amandelmeel (te vinden op het blog van Eet goed, voel je goed) met vers fruit
Avondeten bestaat uit meerdere soorten groenten van het seizoen. We eten 2 of 3 keer per week vis of vlees en verder vegetarisch. Soms eet ik er rijst of kamut/speltpasta bij. Doe ik dat niet, dan eet ik meestal extra peulvruchten of een extra soort groente.

Tussendoortjes zijn:
  • fruit met een paar nootjes 
  • bakje yoghurt met wat kaneel en zonnebloempitten
  • rauwkost als wortel, komkommer en paprika met humus of tahinpasta of pindakaas
  • een smoothie van kokosmelk met bevroren gepureerd fruit (aardbei/framboos/banaan)
Ik doe het hier uren op en voel me er goed bij. Ik heb vrijwel geen hongergevoel meer terwijl ik voorheen altijd honger had, ook al doe ik weinig fysieks.  Ook viel ik in 1 maand 2,5 kilo af, wat zeer welkom is want het zittende bestaan kweekt iets te veel kilo's. De hoofdpijnklachten zijn weer verleden tijd (net als toen ik het candidadieet volgde) en ook mijn darmen zijn nu eindelijk geheel tot rust gekomen. Ik krijg helaas geen spatje meer energie tot nu toe, maar misschien moet ik het meer tijd geven.

Ik twijfel of ik me zal laten testen op een voedselintolerantie (dat is prijzig, gaat met een bloedtest). Nu ik weet dat ik zo slecht reageer op tarwe (en al langer wist ik dat ik geen koemelkproducten verdraag), kunnen er best meer etenswaren zijn waar ik niet tegen kan. Eerst wil ik me nog wat meer in het onderwerp verdiepen en bestelde daarom het boek Gezond of gezondigd? van Christine Tobback en Kenny de Meirleir. De laatste is een bekend ME-specialist, die er ook van uit gaat dat veel ME-patiënten overgevoeligheden hebben ontwikkeld voor bepaalde etenswaren en daarom darmklachten hebben, een ontregeld immuunsysteem krijgen en niet meer in staat zijn om - ondanks een gezond eetpatroon - de voedingstoffen uit de voeding goed op te nemen.

Ook ligt er hier nog steeds een boek op me te wachten over het GAPS-dieet dat er ook van uitgaat dat veel problemen in de darmen beginnen. Als gevolg van niet meer goed werkende (en lekkende darmen) komen allerlei giftige stoffen in de bloedbaan. Alleen dit boek bevat ingewikkelde materie en is in het Engels geschreven en daar is mijn ME-misthoofd niet op berekend.

Een allergie levert vaak hele duidelijke klachten op als een verstopte neus, astma, uitslag. Maar overgevoeligheden en een intolerantie zijn moeilijker op te sporen, omdat ze vagere klachten geven die meestal niet worden gekoppeld aan dat wat je in je mond stak. Ook kun je nog op iets reageren 2 dagen nadat je het hebt gegeten. Ga het dan nog maar eens na! Zo kun je dus jaren tarwe eten en niet weten dat je darmen daarom zo vaak van slag zijn. Ik raak er steeds meer van overtuigd dat ik nu op een goed spoor zit. Daarbij sluit deze manier van eten ook aan op mijn visie op eten: vers, zo veel mogelijk onbewerkt, met de seizoenen en met veel variatie. Dus ik vind deze zoektocht alleen maar heel erg interessant en een uitdaging om weer te experimenteren in de keuken! Als ik straks (volgende week!) een nieuwe oven heb (die het doet!) kan ik weer flink gaan experimenteren.