maandag 14 mei 2012

Tzatziki (komkommer-yoghurtsaus)

Gisteren aten wij gehaktballetjes met pitabroodjes, veel salade (gemengde sla met olijven, komkommer en fetakaas) én tzatziki. Tzatziki is zo gemaakt. Natuurlijk doe ik het vast niet correct. Ik had bijvoorbeeld geen dikke Griekse yoghurt in huis. Mijn tzatziki is dus dunner. Maar in feite kun je het met veel verschillende soorten yoghurt maken of zelfs kwark. Sommigen gooien er zelfs wat eetlepels mayonaise door, om een wat vollere smaak te krijgen.

Wat heb je nodig voor een grote kom tzatziki (om lekkers door te slepen, dippen doen we niet aan):
  • 1 grote komkommer met schil en al (daarom kun je beter een biologisch onbespoten komkommer gebruiken)
  • 1 tot 2 grote tenen knoflook
  • flink scheut yoghurt (300 ml ongeveer, ik giet er meestal bij totdat ik tevreden ben met de verhouding komkommerrasp en yoghurt)
  • peper en zout
Rasp de komkommer op de hand of in een keukenmachine. Doe de komkommerrasp in een vergiet. Bestrooi met wat zout en laat het vocht uitlekken. Dat kun je versnellen door in de komkommerrasp te knijpen, het vocht loopt er zo uit.

Meng nu de komkommerrasp met yoghurt tot je een lekkere dikke saus krijgt. Voeg de tenen knoflook toe en eventueel een scheutje olijfolie. Roer door en voeg naar smaak peper en zout toe.


Heerlijk als dip met stokbrood, gehaktballetjes, gegrilde kip....

Varianten:
  • Ik doe er meestal ook een theelepel gedroogde munt door
  • Een theelepel dille erdoor is ook lekker
  • Voor een Indiase variant: doe er een snuf kaneel door en een eetlepel honing.