donderdag 15 maart 2012

Puur koken: laat je inspireren

Op dit moment kook ik bijna niet, de energie staat dat niet toe. Het koken wordt verdeeld tussen mijn moeder en Schatje en ik sta er bij en kijk er naar....haha nee hoor dat is een grapje. Ik zit op de bank en terg mezelf met een nieuwe hobby: kijken naar de Kitchen Boss op de zender TLC.  In de aflevering die ik gisteren bekeek, kwamen in een half uur tijd 6 vette tenen knoflook voorbij die in de olie werden gegooid, over kipfilet werden uitgesmeerd en samen met spek en bleekselderij in een dikke soep rondtolden. Voortaan hang ik een bak onder mijn mond, zodat ik het kwijl kan opvangen.

Deze man kookt zoals ik het graag zie: met mooie verse ingrediënten zonder toevoegingen van pakjes en zakjes. Hij legt het duidelijk uit en bovenal is het bereiden van het eten geen straf maar een kunst, hij heeft er overduidelijk enorm veel plezier in.

De Kitchen Boss is een Amerikaan met Italiaanse roots en dat merk je aan zijn kookstijl. Hij laat de mensen kennis maken met de manier van koken zoals dat in zijn familie de gewoonte is. Dan heb je mij al half gewonnen want ik ben dol op de Italiaanse keuken. Sommigen momenten in het programma zijn wel wat 'overdone' maar daar kijk ik graag doorheen. Zo was in de aflevering van gisteren tante Franny op bezoek. We zagen een oud besje in de pan met soep roeren terwijl Kitchen Boss vroegere tijden in herinnering riep, toen hij op Long Island ging vissen (blijkbaar met tante Franny) naar venusschelpen."Weet u dat nog tante Franny?" En die knikte natuurlijk braaf ja. En op de vraag of de soep goed smaakte antwoordde ze "bellissima!". Dan speelt er zich onmiddellijk een scène in mijn hoofd af waarbij de mensen van het programma een Italiaanse bejaarde van straat hebben geplukt en geïnstrueerd dat ze af en toe tijdens het roeren in de soep Italiaanse woordjes moet uitspreken om authentiek genoeg over te komen voor de Italiaanse tante van de Kitchen Boss. Maar dit zegt natuurlijk meer over mijn achterdochtige geest dan over tante Franny, dus laten we het er maar op houden dat ze echt zijn tante is.

En het ziet er allemaal zo makkelijk uit. Niet alles waar hij mee kookt, ken ik of heb ik op voorrraad. Zoals de venusschelpen die gisteren in de soep gingen? Geen flauw idee. Maar de rest van de soep en de combinatie van kruiden maakte dat ik wel een heleboel mogelijkheden zie. En daar gaat het om. Niet klakkeloos kopiëren, naar de winkel rennen en iets namaken maar bedenken wat je met de aangeboden informatie kunt doen met jouw keukenvoorraad, binnen jouw mogelijkheden. En dat je dan tegelijk wat warenkennis opdoet, omdat er veel wordt uitgelegd is alleen maar meegenomen.

Kitchen Boss is dus niet alleen goed om je fantasie op hol te doen slaan (al is daar bij mij weinig voor nodig, dat geef ik toe) het is vooral goed om heel geïnspireerd te raken. Je krijgt zin in koken, meteen! Nu nog even wachten tot de energie weer terug is.

Kitchen Boss wordt momenteel dagelijks uitgezonden op TLC van 18.00 tot 18.30