woensdag 7 maart 2012

Pompoensoep

Hoewel ik dol ben op pompoensoep maak ik het niet zo vaak. Ik ben erg gevoelig voor pompoen, niet om het te eten maar om het met mijn handen aan te raken. Als ik een pompoen snij en schil, heb ik aan het eind van de klus enorme jeukende handen. Gelukkig trek het ook snel weer weg.

Deze soep is eigenlijk zo klaar:
  • 1 kleine pompoen geschild en in blokjes gesneden (ik had na het schoonmaken ongeveer 750 gram aan blokjes)
  • 1 el olie
  • 2 uien gesneden
  • 1 liter groentebouillon
  • 1 klein rood pepertje in stukjes zonder zaadjes (of 1 tl sambal)
  • 2 thl gemberpoeder
  • 1 el ao nori poeder (zie producten ABC)
  • 2 tenen knoflook, gesnipperd
  • 4 el kikkoman sojasaus (of een andere goede sojasaus)
  • 4 el sherry
  • 1 el geroosterd sesamzaad
  • handje verse koriander
  • peper en zout


Bereiding
Verwarm de olie in een grote pan en bak de ui,  peper, knoflook en pompoenblokjes om en om. Strooi de ao noripoeder eroverheen, samen met het gemberpoeder en blus af met de sherry en de kikkomansaus. Giet de bouillon erbij, breng aan de kook en laat 15 minuten zacht pruttelen.
Zet de staafmixer er op en maak af op smaak met zout en peper.

Giet over in een kom en bestrooi met de geroosterde sesamzaadjes en wat koriander.

Varianten:
  • Je kunt natuurlijk een andere sojasaus gebruiken maar ik vind de combinatie van de ao nori met de kikkoman saus onverslaanbaar. Dat is natuurlijk persoonlijk.
  • Wil je geen sherry gebruiken of heb je het niet in huis, het gaat om het zoet-effect. Voeg wat suiker toe of wat diksap of wat gembersiroop, gewoon even in je kastjes kijken wat je in huis hebt.
  • Je kunt de soep steviger maken door er aardappel aan toe te voegen en mee te pureren en er blokjes geroosterde groenten of kikkererwten aan toe te voegen.