vrijdag 3 februari 2012

Puur koken: starters

Je bent misschien van plan om puur te koken, maar in de praktijk loop je tegen problemen aan. Tijdgebrek kan daar één van zijn. Als je weinig kookroutine hebt (lees: niet gewend bent om zelf je maaltijden op smaak te brengen), kan het moeilijk zijn om op dagen dat je klem zit toch met je goede voornemens aan de slag te gaan. Veel gemaksproducten koop je uit tijdgebrek: voorgesneden groenten, kant en klaar quichedeeg, pakjes saus.  Daar betaal je wel een prijs voor want veel kant en klaar producten zijn duurder en bevatten vaak meer zout dan goed voor je is of toegevoegde rotzooi.

Hoe voorkom je dit? Regeren is vooruitzien! Zorg dat je altijd een weekmenu maakt en plan op de dagen dat het avondspits in je gezin is (iedereen laat thuis uit werk en vroeg weer weg naar sport/avondje uit/etc.) een makkelijke maaltijd.

Een makkelijke maaltijd kan een restje van de vorige dag zijn (simpel: gewoon voor 2 dagen koken), maar het kan ook een maaltijd zijn waarbij je gebruikt maakt van starters. Starters zijn die onderdelen van een maaltijd die je vooraf kunt maken (en invriezen) en op een later tijdstip kunt gebruiken om snel en makkelijk een maaltijd op tafel te zetten. Bijvoorbeeld soepen en sauzen, maar ook quichedeeg, tortilla's, een bak macaroni of nasi. Je investeert wat tijd om uiteindelijk tijd te besparen en om je op weg te helpen met koken.

Als je jezelf aanwent om als je kookt, alles in grotere hoeveelheden te maken, dan gaat je dat op een ander moment tijd en geld schelen. Wen jezelf eraan om alles van een etiket te voorzien, zodat je weet wanneer je wat in de vriezer hebt gestopt. Je zou zelfs een briefje op de vriezer kunnen plakken met een opsomming van wat erin zit. Als je dan een weekmenu maakt, pak je 't vriezer-voorraad-briefje erbij en kun je vrij makkelijk plannen wanneer je wat wilt eten met behulp van welke starter.

Dusssss:


  • Niet pasta of rijst voor één maaltijd afkoken maar voor 2 of 3 maaltijden, in diepvrieszakjes doen en invriezen.
  • Een grote pan met basis tomatensaus maken die je over een aantal bakjes verdeelt en invriest.
  • Een kilo kikkererwten of linzen afkoken en in porties van 100 gram in de vriezer stoppen, zodat je wanneer je maar wilt, kikkererwten of linzen aan je maaltijd kunt toevoegen
  • Draai eens 12 gehaktballen in plaats van 2 of 4 en vries ze in.
  • Maak een grote pan linzensaus (dahl), portioneer dat en vries het in. Op een drukke dag pluk je een zak rijst uit de vriezer en  wat linzensaus, je roerbakt wat kool en hoppa je hebt alweer een maaltijd.
  • Als je trek hebt in quiche, maak dan niet voor één keer quichedeeg maar voor 3 of 4 keer en vries t in..
  • Bak een stapel wraps of pannenkoeken en stop ze in de vriezer. In de ochtend  haal je de pannenkoeken uit de vriezer en wat tomaten-gehaktsaus. En in de avond ga je stapelen met je pannenkoeken en de saus. Beetje geraspte kaas erover, in de oven schuiven. Wat sla er bij en klaar. Jij kletst lekker met je Schatje de stress van de dag van je af en na een klein half uur schuif je het eten naar binnen.

Natuurlijk stel ik het allemaal heel gemakkelijk voor. De praktijk is weerbarstig en vaak anders dan we willen. Maar begin gewoon eens met een extra voorraadje bouwen. Het is nu vrijdag. Morgen is het weekend. Wat let je om een grote pan soep te maken? Gewoon ergens beginnen. Dan heb je over een paar weken een mooie basisvoorraad.

Wat suggesties om je op weg te helpen:
Kikkererwten afkoken
QuichedeegPizzadeeg
Tomatensaus - basisrecept
Tortilla's (wraps) luie methode
Groentenburgers
Kikkererwtenburgers
Gehaktballen van seitan

Groenten invriezen
Je kunt ook starters maken door groenten in te vriezen. Deze zomer hadden wij een mooie worteloogst (voor mensen die nooit eerder een moestuin hadden....). Ik heb alles gesneden en kort gekookt en nu pak ik regelmatig een zakje wortelen om te verwerken. Heel makkelijk.

Groenten invriezen is niet moeilijk. Sommige groenten kun je rauw invriezen (zoals paprika) en andere kun je beter eerst even kort koken (wortelen, broccoli, knolselderij). Wil je weten hoe verschillende groenten kunnen worden ingevroren? Kijk dan hier:
Invriezen van groenten A t/m P
Invriezen van groenten R t/m W


Kruidenmengsels:
Kruidenmengsels die je zelf maakt en die jou het leven makkelijker kunnen maken (of in ieder geval het pure koken):
Koekkruiden (speculaaskruiden)
Ontbijtkoekkruiden
Pittig Marokkaans kruidenmengsel
Cajun kruidenmix
Gehaktkruiden

Soepen:
Lekkere soepen die ingevroren kunnen worden:
Bloemkool-linzensoep
wortel-kokossoep
Tomatensoep
Rettichsoep

Het zijn maar wat ideeën. Wat jou aanspreekt, zal mede afhankelijk zijn van jouw eigen smaak. De suggesties zijn bedoelt om je op weg te helpen. Wees creatief. Misschien heb je een vriend of vriendin die bij jou in de buurt woont. Begin een voorraad-ruilhandel..

Wil je reageren? Denk je 'hé Spaarcentje, schrijf dáár eens over!  Wil je dat ik aandacht besteed aan iets wat voor jou problemen oplevert en heeft het met Puur Koken te maken? Plaats onderaan een reactie. Je mag me ook een mail sturen: consuminderenmetspaarcentje@hotmail.nl

PS: over puur koken schreef ik eerder:
Wat heb jij nodig om puur te koken?
Puur koken, vragen
Ken je beweegredenen, waar sta je?
Proeven
Een basisvoorraad
Wees flexibel. Alles is te vervangen