maandag 13 februari 2012

Puur koken: motivatie en tips

En, heb je inmiddels een goed basisvoorraad in huis? Ben je in staat geweest te koken zonder pakjes, al is het maar 1 keer? Of heb je alle pakjes en zakjes het huis uit gesmeten, wat kookpogingen gedaan en is het 1e pakje al weer stiekem het huis ingeslopen?

Dat kan, dat is niet erg. Veranderen kost tijd. Met kleine stappen gun je jezelf meer tijd dan dat je met zevenmijlslaarzen te keer gaat. Probeer niet te veel van je zelf te verwachten en wakker je motivatie regelmatig aan. Zorg dat je weet waarom je eerdere pogingen mislukten.
  • Is het door gebrek aan organisatie? Maak voortaan een weekmenu of delegeer wat taken. Of kook in het weekend vooruit voor de dagen in de week dat je te druk of te moe bent.
  • Is het door gebrek aan warenkennis? Zoek op internet naar websites met informatie. Op Veggipedia vind je bijvoorbeeld duidelijke uitleg over heel veel soorten groenten en fruit en de verschillende manieren van bereiden.
  • Is het een kwestie van geld? Maak meer gerechten met seizoensgroenten. Weet je niet wanneer je wat kunt kopen? Kijk eens op de Groente- en fruitkalender  op deze site.
  • Is het een kwestie van inspiratie? Kijk hier op de site bij het Recepten ABC of zoek op label. Bijna alles kan worden gemaakt met alternatieven. Of vraag eens in je omgeving aan mensen of zij hun favoriete-snel-klaar-zonder-pakjes-recept met je willen delen.
Koken met pakjes en zakjes heeft als voordeel dat je minder hoeft na te denken. Puur koken kan niet zonder nadenken en plannen. Ik kan je niet dwingen om koken leuk te gaan vinden. Daar hou je van of niet. Maar wat tijd investeren in een planning of een weekmenu scheelt veel stress. En dan kun je je concentreren op het koken.

Bijvoorbeeld:
  • Kijk welke groenten er in de aanbieding zijn. 
  • Zoek op internet naar een paar leuke makkelijke recepten die goed combineren met de groenten die je gaat kopen of die je in het groentepakket aantreft.
  • Zorg bij het maken van een weekmenu voor een evenwichtige verdeling van maaltijden met pasta, rijst, aardappelen, of andere granen. En van vis, vlees en vegetarisch.  
  • Zorg voor slimme combinaties in het weekmenu, bijvoorbeeld door in één keer een grote hoeveelheid rijst te koken, zodat je op maandag bijvoorbeeld kerrierijst met witte kool en kipfilet eet en op woensdag rijst met balletjes gehakt in tomatensaus en gegrilde pastinaak.
  • Leg naast je weekmenu je boodschappenlijst. Is je menu klaar, dan schrijf je die dingen op die je niet op voorraad hebt en moet kopen.
  • Werk het weekmenu gedetailleerd uit: schrijf per dag op wat je gaat maken, met welke kruiden en ingrediënten en waar je het recept vindt. Schrijf desnoods kort op wat je moet doen en in welke volgorde. Hoef je je daar niet meer druk om te maken op de dag zelf dat je het gaat koken.
Motivatie is niet iets wat vanzelf uit de lucht komt vallen. Motivatie ontstaat door doen. Door gewoon te beginnen met wat je je hebt voorgenomen. Of dat nu om afvallen of sporten gaat of om puur koken. Motivatie komt dus niet vanzelf aanwaaien. Het is een vuurtje dat je bewust brandend moet houden. Hoe makkelijker jij jezelf het maakt, hoe beter dat vuurtje brandt.

Meer lezen over Puur Koken? Kijk eens hier.
Reageren kan altijd! Heb je een specifieke vraag, mail dan naar: consuminderenmetspaarcentje@hotmail.nl