zaterdag 4 februari 2012

Puur koken: lezersvragen

Sommigen lezers lopen aan tegen zaken waar ze een antwoord op zoeken:

Vraag:
" Ik heb nog problemen met het vinden van écht lekkere vegetarische maaltijden, waarin manlief het vlees niet mis, zonder vleesvervangers te gebruiken. Linzen en kikkererwten weken en koken is 1 ding, maar hoe en wat kook ik daarmee dan?"

Antwoord:
Je kunt de linzen en kikkererwten gebruiken als vleesvervanger. Als ik een vegetarische maaltijd met bijvoorbeeld groenten en rijst bereid, dan pak ik vaak een handje kikkererwten uit de vriezer. Dat, samen met bijvoorbeeld zilvervliesrijst, zorgt al voor een volwaardig eiwitrijke maaltijd.

Of je man dan het vlees niet mist, kan ik niet voorspellen. Veel mensen willen graag een afzonderlijk en herkenbaar vlees-' iets'  op bord hebben liggen. Dan kun je zelf vleesvervangers maken zoals een kikkererwtenburger of een groenteburger. Maar een gekookt of gebakken eitje of een handje ongebrande en ongezouten noten bij het eten voldoet ook.

Vraag:
" Wij wonen in Frankrijk en zoeken vaak naar alternatieven voor bepaalde produkten. Soms omdat ze gewoon niet te koop zijn of uit consuminder oogpunt.
Het is ons nog niet gelukt om als we groente koken bv witlof of prei ed het lekker te krijgen zonder honig of silvo groentesaus. Reuze duur want vaak doen we maar kort met zo'n pakje.
Zou u ons kunnen vertellen hoe dat op te lossen is? Op uw abc recepten heb ik gekeken maar zag ik vaak dat de groente gewokt werden. Hier gaat het vaak om bv 2 kilo witlof en dat is qua hoeveelheid voor ons niet praktisch om te wokken. Ook zouden we het erg leuk vinden als er soort woordenboek zou komen met het kant en klare produkt en zijn "vertaling". "


Antwoord:
Ik kan me voorstellen dat het prijzig wordt als je 2 kilo witlof op smaak moet gaan brengen met zakjes honing of silvo groentesaus. Een hapklaar antwoord heb ik niet voor u, eerlijk gezegd heb ik geen flauw idee wat er in die zakjes zit. Mijn advies zou zijn om eens te kijken wat er aan ingredienten in die zakjes zit. Welke kruiden worden er gebruikt? Koop die dan en maak uw eigen mix. Smaakt het te flauw? Denk na over wat er mist. Gewoon een volgende keer weer wat aanpassen.
Zoek ook gewoon eens op internet naar groentesaus. Misschien vindt u op die manier het recept dat u zoekt?

Voor wat betreft het woordenboek, ik ben zeker niet van plan een woordenboek te maken met het kant-en-klare-product en zijn 'vertaling'. Daar zou u niets mee opschieten. In plaats van een zakje Silvo knipt u dan een zakje Spaarcentje open, bij wijze van spreken. Wat ik wil proberen is om u enthousiast te maken om zelf te koken en te experimenteren. Ik kan u geen raad geven over hoe u bijvoorbeeld 'Kip Siam" zelf klaarmaakt in plaats van met een zakje kruiderijen, want ik ken het niet.
Koken zonder zakjes en met producten van het seizoen levert wellicht een ander soort maaltijden op.
Zo ontdekte ik de afgelopen jaren de pastinaak, knolselderij, rettich, postelein en kwam ik erachter dat deze groenten heerlijk zijn. Die had ik niet leren kennen als ik de wereldkeuken van K.norr, H.oning of S.ilvo was gaan betreden.

Veel groenten gedragen zich als een groente die we al kennen. Pastinaak lijkt best op wortel qua structuur en laat zich ook op die manier klaarmaken. Postelein slinkt net zo snel als spinazie en als we dol zijn op spinazie a la creme, dan lukt postelein a la creme vast ook wel! 

Misschien is dit niet het antwoord dat u hoopt te krijgen. Maar koken gaat om proberen en proeven. Misschien lukt het niet meteen de eerste keer de perfecte smaak te krijgen, maar de keer erop zal het vast beter gaan!