dinsdag 31 januari 2012

Puur koken: wees flexibel. Alles is te vervangen

Hier kan ik kort over zijn. Gisteren zag ik op TV een programma met een kok. Het was een beetje te Amerikaans naar mijn smaak maar die man kon wel koken, had liefde voor het eten, dat droop er van af. Hij maakte een variant op één van mijn lievelingsgerechten: een kaas-aubergineschotel. In zijn variant met pasta, kipfilet, tomatensaus, mozzarella en parmezaanse kaas. Deze kok zei wat ik nu ook tegen jullie zeg: alles is vervangbaar! Heb je de ene soort pasta niet? Pak degene die je wel hebt, of die in de aanbieding is.

Er bestaat niet één ultieme versie van een recept. Koken is interpretatie, je eigen stempel op een gerecht drukken, rekening houden met wat je in voorraad hebt, het resultaat van proeven en spelen met eten. En soms ook een kwestie van stom geluk. De lekkerste creaties ontstaan bij mij door toeval.

Als je een recept ziet als een inspiratiebron, dan voorkom je dat je meteen naar de winkel moet rennen om ontbrekende ingediënten te kopen. Bedenk dat veel producten kunnen worden vervangen. Leer te denken in alternatieven:
  • Pannenkoeken bak je met melk. Maar het lukt ook prima met sojamelk, havermoutmelk, met water verdunde yohurt, karnemelk, water.
  • In muffins gaan eieren. Maar zonder eieren lukt het ook!
  • Quichedeeg maak je met meel en vet. Dat vet kan roomboter zijn, maar je kunt een deel van de boter vervangen voor kwark, room, yoghurt
  • Soms gaat het in een recept om het idee en geven de kruiden het gerecht een accent. In de oven gebakken aardappel? Staat er in het recept met rozemarijn. Je rent toch niet naar de winkel voor rozemarijn? Het kan met alle kruiden die je maar bedenkt. Kijk wat je in huis hebt.
Juist dit afwijken van recepten, het koken met de alternatieven die voorradig zijn, bepalen voor mij de lol van het koken. Wees niet bang voor experimenten. Niemand zegt dat het perfect moet zijn. Als je werkt met mooie verse producten heb je zo weinig nodig om iets lekkers te maken.

Volgende keer in puur koken: starters.

Wil je reageren? Plaats onderaan een reactie. Je mag me ook een mail sturen: consuminderenmetspaarcentje@hotmail.nl

PS: over puur koken schreef ik eerder:
Wat heb jij nodig om puur te koken?
Puur koken, vragen
Ken je beweegredenen, waar sta je?
Proeven
Een basisvoorraad