maandag 23 januari 2012

Puur koken: een basisvoorraad

Puur koken dus zonder pakjes en zakjes. Dat gaat het beste als je een goede basisvoorraad in huis hebt. Het grote voordeel van een basisvoorraad is dat je vrijwel altijd alles in huis hebt wat nodig is om iets te maken. Het maakt je dus flexibel. Je kunt bovendien makkelijk van plan wisselen, wat handig is voor drukbezette mensen die nogal eens in de loop van de week worden geconfronteerd met onverwachte omstandigheden die invloed hebben op het eten. En een basisvoorraad schept ruimte voor spontane gebeurtenissen. Ik kan vrijwel altijd zonder probleem een taart, cake of muffins bakken.
Je basisvoorraad is natuurlijk heel persoonlijk. Ik kan straks wel opschrijven dat je altijd kikkererwten in huis moet hebben, maar als je spontaan gaat kokhalzen bij het idee alleen al, heeft dat natuurlijk geen zin. Zie mijn lijst als een opstapje om na te denken over je eigen basisvoorraad.
Belangrijk is het dat ook een basisvoorraad zo puur mogelijk zou moeten zijn als je zonder toevoegingen gaat koken. Ik koop zaken als mayonaise, mosterd en ketchup om die reden bij een natuurwinkel, mijn voorkeur gaat uit naar een suikervrije variant. Is een biologische winkel geen optie voor jou (niet in de buurt, te duur) ga dan eens goed etiketten vergelijken in je eigen supermarkt. Koop het product  met de minste (kunstmatige) toevoegingen. Weet hoe je een etiket moet lezen en gebruik je gezonde verstand. Tomatenketchup zou als eerste ingrediënt tomaten of ingekookte tomaten of tomatenpuree moeten bevatten. Daarnaast zitten er kruiden in, azijn en meestal een zoetmaker. Hou jij een fles in je handen waar de zoetmaker (suiker) als eerste of tweede ingrediënt genoemd wordt? Zet hem gewoon terug en zoek een ander merk. Er zijn tussen de verschillende merken onderling enorme verschillen in toevoegingen.

Voor wat betreft de kruiden: ook dat is heel persoonlijk, afhankelijk van je smaak. Ik heb belachelijk veel kruiden op voorraad en gebruik ze allemaal. Die noteer ik niet allemaal hier. Ik geef een basis suggestie. Hou jij niet van gekruid eten? Hou het dan bij peper, zout, wat gemengde mediterane kruiden en paprikapoeder. Wellicht dat je al gaande behoefte krijgt aan meer kruiden.
Gedroogde kruiden koop ik bij de Turkse winkel hier in de stad, dat is veel goedkoper dan bij de 'gewone' supermarkt. En verse kruiden staan in de tuin. Wat het goed doet en wat jaarlijks terugkomt: peterselie, koriander, rozemarijn, bieslook, salie, tijm, citroentijm, majoraan.
Basilicum in de tuin sterft hier altijd af in de tijd dat ik 2 keer met mijn ogen heb kunnen knipperen. Het is een heel kwetsbare plant. Meestal houd ik het daarom binnen in een potje, maar ook dan gaat het niet heel lang mee.
Misschien kom je dingen tegen op de lijst, waarvan je denkt: 'hé Spaarcentje, maak je dat niet zelf?'. Voor alle duidelijkheid: nee, ik kan het wel maar maak niet mijn eigen bouillon, zelfs ik vind dat teveel gedoe. Ik koop bouillonblokjes zonder gistextraxt (ook wel omschreven als: MSG, Ve-Tsin, E621, mononatriumglutamaat, MSG, gehydroliseerde proteïne of eiwit, aroma) in een natuurwinkel. Je moet wel even goed kijken, want ook in een refomrwinkel kun je bouillonblokjes mét gistextract kopen(en over het hoe en waarom ik geen gistextract in mijn eten blief, ga ik het later wel eens hebben). Kies - indien mogelijk - een merk waarop staat vermeld: 'zonder toevoeging van gist of gistextract '.
Ik maak ook niet mijn eigen mayonaise en/of tomatenketchup, enkele keren uitgezonderd. Dat wordt hier zo weinig gegeten dat ik dat niet de moeite vind. Ik koop dit allebei suikervrij in een natuurwinkel.

De suggestie voor een basisvoorraad:


  • Aardappelen 
  • Amandelsnippers 
  • Ansjovis uit blik 
  • Bloem 
  • Bonen: afhankelijk van je smaak: kidneybonen, bruine bonen, witte bonen…. 
  • Bouillonblokjes, gistvrij (te koop in een natuurwinkel) 
  • Chocolade, puur 
  • Couscous 
  • Eieren 
  • Geraspte kokos 
  • Houdbare room (slagroom, kookroom of sojaroom afhankelijk van je voorkeur) 
  • Kaas: lekkere harde raspkazen zoals parmezaanse kaas of pittige schapen/geitenkaas 
  • Ketjap 
  •  Kikkererwten, gedroogd en eventueel voor nood: 1 blik 
  • Knoflook 
  • Knoflook 
  • Kokosmelk 
  • Kruiden & specerijen, gedroogd: basilicum, oregano, tijm, kerrie, cayennepeper chilipoeder, gember, paprikapoeder, kaneel 
  • Kruiden, zomers vers: basilicum, peterselie, bieslook, tijm, koriander. In de winter: basilicum in de vensterbank 
  • Linzen, gedroogd, rode en groene 
  • Mayonaise (ik koop suikervrije in een natuurwinkel) 
  • Meel 
  • Melk 
  • Mosterd (ik koop suikervrije in een natuurwinkel) 
  • Noten, zaden. Ongebrande noten of gesnipperd zoals amandelenschaafsel. En pitten zoals zonnebloempitten
  • Olijfolie 
  • Olijven 
  • Pasta, verschillende soorten 
  • Peper
  • Rijst 
  • Roomboter 
  • Sojasaus (ketjap of kikkoman) 
  • Suiker 
  • Tomaten, gepureerde en/of tomatenblokjes 
  • Tonijn uit blik (skipjack, check viswijzer) 
  • Uien 
  • Zout
   
Als je van plan (suikervrij) bent te gaan bakken (er staan veel recepten hier op de site): 


  • Appelstroop 
  • Bakpoeder (wijnsteenzuur bakpoeder, koop je in een natuurwinkel) 
  • Diksap 
  • Gist (te koop in zakjes in de supermarkt en in grotere verpakkingen in een natuurwinkel) 
  • Rozijnen en/of dadels 
  • Stevia (te koop in een natuurwinkel, zie ook uitleg producten ABC)
  • en natuurlijk bloem en meel

Volgende keer: wees flexibel, alles is te vervangen
Wil je reageren? Plaats onderaan een reactie. Je mag me ook een mail sturen: consuminderenmetspaarcentje@hotmail.nl

PS: over puur koken schreef ik eerder:

Wat heb jij nodig om puur te koken?
Puur koken, vragen
Ken je beweegredenen, waar sta je?
Proeven