dinsdag 13 december 2011

Iers sodabrood van Iris -vrije vertaling van Spaarcentje

Sinds ik het candidadieet volg, eet ik geen brood met gist meer. Ik bak één zuurdesembrood per week en dat bevalt goed. Maar zuurdesembrood heeft natuurlijk een hele specifieke smaak en soms snak ik naar iets anders. Dan bak ik sodabrood naar het recept wat ik van vriendin Iris kreeg. Dat is een heerlijk luchtig brood gemaakt met bakpoeder in plaats van gist. Haar recept is een hertaling van 2 andere recepten en mijn bewerking is ook weer een hertaling daarvan omdat ik er wat meer aan toevoeg dan het oorspronkelijke recept (lijnzaad, pitten, olijfolie). Het is zó klaar, dus wat houdt je tegen?

Belangrijk om te weten, is dat het deeg héél plakkerig is. Dus het 'gedraagt' zich niet als een 'normaal' brooddeeg. Dit deeg is niet geschikt om in een kneedmachine te doen. Dus opstropen die mouwen.



Sodabrood van Iris
  • 500 gram meel
  • 2 el wijnsteenzuur bakpoeder
  • ongeveer 4 dl tot 6 dl yoghurt of karnemelk (of een mengsel daarvan (*)
  • 1 el olijfolie
  • thl zout
  • 2 el lijnzaad
  • 2 el zonnebloempitten

(*) ook te vervangen door alleen yoghurt of karnemelk (of havermelk/sojamelk). Wees vooral creatief). Ik gebruik bijvoorbeeld geitenyoghurt omdat ik niet tegen koemelkproducten kan.



Bereiding:
Verwarm de oven op 190 graden.

Doe het meel in een kom, samen met het bakpoeder en roer even door met een garde.
Voeg het vocht aan het meel toe (niet alles in één keer!) terwijl je met je hand het deeg maakt. (let op: het blijft dus een beetje plakkerig, in die zin lijkt het niet op ‘normaal’ brooddeeg). Je blijft vocht toevoegen tot je voelt dat het voldoende samenhang heeft, het kan zijn dat je dus wat vocht overhoudt.
Kneed tot een soepele samenhangende deegmassa en strooi wat meel op het aanrecht. Nu kneed je nogmaals tot je een mooie bol kunt vormen.
Leg de bol op een bakplaat met bakpapier en snij hem met een mes kruislings in (*).
Bestrijk met water en bestuif met meel en bak in 40 minuten af in de oven. Het brood is gaar als het hol klinkt als je op de onderkant klopt.

Lekker met zowat alles, van 'gewoon' broodbeleg tot soppen in de soep en met een salade.

(*) het kruislings insnijden kan meerdere betekenissen hebben. Van 'dan kan het beter rijzen' tot 'het ziet er lollig uit' tot oud bijgeloof: ‘houdt het slechte op afstand'. Je komt van alles tegen als je daarnaar zoekt.

Varianten:
  • Met kleine stukjes geroosterde groenten of wat fetakaas
  • Knoflookbrood: doe 2 dikke gesnipperde tenen knoflook in 2 eetlepels olijfolie en voeg dat toe aan het vocht dat je bij het deeg doet, samen met wat lekkere kruiden (rozemarijn of tijm, verzin het maar)