woensdag 23 november 2011

Update candidadieet

Wie mij volgt weet dat ik 4 weken geleden startte met een candidadieet. Dit dieet waarbij je geen suikers, schimmels, gist of kunstmatige toevoegingen mag eten, heeft voor veel ME-patiënten een gunstig effect in de zin van minder klachten. Merk ik er al iets van?

Jawel! Ik heb op de 2e week na toen ik een soort afkickreactie kreeg met puisten, trillen en hoofpijn,  geen hoofdpijn meer gehad. Mijn hoofd voelt helder aan. Na nog wat kleine aanpassingen (ik schrapte ook de biogarde en verving dit voor geitenyohgurt) doen mijn darmen ook weer gewoon werk in plaats van 'miskleunen' af te leveren. Positief is ook dat honger vrijwel verleden tijd is. Door die langzame koolhydraten (volkoren producten) die ik eet, doe ik het uren op een broodje of een bak geitenyoghurt met kokos, havermout en ongebrande nootjes. Tussendoortjes zijn bij mij verleden tijd, terwijl ik hiervoor echt iets tussen de maaltijden moest eten omdat ik anders agressieve neigingen kreeg. Het voelt enorm rustig in mij.

Voor vrijwel alles is een alternatief te bedenken. Zo miste ik mosterd toch best wel. Maar nu gebruik ik mosterpoeder en kan dus bijvoorbeeld net dat beetje pit in een dressing aanbrengen. Ook is het soms even wennen als de rest van het gezin in het weekend allerlei sinterklaaslekkernijen naar binnen werkt en ik "niets mag" . Gevulde speculaas, ik lust het niet eens maar evengoed voelde ik me als een kleutertje dat straf heeft en niet mee mag doen. Ook voor die momenten zijn eenvoudig oplossingen te bedenken! Zo maakte ik heerlijke frambozen-bolletjes die zoet genoeg zijn om tijdens dit soort feestmomenten echt te bevredigen:



Voldoende voor 10 anticandida-pretbolletjes:
  • 4 el geraspte kokos én wat kokos in een schaaltje
  • 2 el pijnboompitten (of zonnebloempitten of gehakte noten <geen pinda's>)
  • 1 el lijnzaad
  • 2 el diepvriesframbozen (of aardbeien) te koop bij de natuurwinkel
  • 1 el diksap (of suikervrije appelstroop)'
  • 3 druppels stevia
  • 5 dadels, goed fijngehakt
en ook: een ijsklontjesbak

Doe alles in een blender of keukenmachine en maal fijn tot het een kleverige massa is.  Vul de ijsklontjesbak met de massa (gaat goed met een theelepeltje) en druk het goed aan. Zet even weg in de koelkast.
Na een minuut of 10 haal je het weer uit de koelkast en je drukt de bolletjes er zo uit. Rol ze door de kokos heen en klaar!

Dit is een variant op de eerder geplaatste framboos-chocoladebolletjes (die weer geïnspireerd zijn op een recept van Julia van Natuurlijk Zuinig, ere wie ere toekomt....).