maandag 31 oktober 2011

Update Candidadieet

Sinds een week volg ik een candidadieet. Hoe gaat me dat af? Tot nu toe verbazingwekkend goed. Ik eet geen gist, schimmels, kunstmatige toevoegingen en suiker. Natuurlijk vergt het aanpassingen maar omdat ik al deels suikervrij en toevoegingenloos at, is de overgang niet zo groot. Het enige waar ik echt moeite mee heb is dat ik de eerste tijd voorzichtig moet zijn met fruit. Ik verslond dat zo'n beetje. Ik heb me de afgelopen week beperkt tot een groene appel per dag en dat is echt wel wennen.

Daarnaast slik ik supplementen: caprylzuur om de candida de nek om te draaien, chlorella als reiniger en weerstandsverhoger en probiotica om de darmflora te optimaliseren

De kosten vallen ook mee. Eigenlijk mag je zo veel niet, dat je vanzelf minder koopt. De supplementen zijn natuurlijk wel prijzig maar op voedselgebied valt het reuze mee.  Voor sommige zaken zocht ik een alternatief. Geitenkaas mag bijvoorbeeld wel in tegenstelling tot gele kaas. Maar daar zal ik niet failliet aan gaan. Wel was het zuurdesembrood in de biologische winkel schrikbarend duur (€ 3,29) en dat was een goede reden om weer te beginnen met een starter voor zuurdesem. Het eerste desembrood staat nu in de oven. Het enige wat ik tot nu toe kocht wat ik anders nooit eet is tahinpasta (hoewel ik wel regelmatig humus maak, maar daar deed ik gewoon pindakaas door), dus dat moest ik aanschaffen. Ik was er nooit zo dol op maar inmiddels weet ik niet beter.

De avondmaaltijden zijn vrijwel ongewijzigd, eigenlijk aten wij altijd al volkoren pasta en rijst en heel beperkt aardappelen dus dat is geen grote overgang. De andere maaltijden zijn wel wat gewijzigd, in die zin dat ik niet meer mijn eigen chocoladepasta naar binnen mag werken. Wat eet ik dan wel?

In de ochtend: yoghurt met havermout en noten of havermoutpap (met havermoutmelk en gezoet met kaneel en stevia) of brood belegd met de onderstaande beleg-ideetjes.
Bij de lunch: brood (2 sneetjes) belegd met onder meer:
  • tahinpasta en tomaat
  • avocado en tomaat
  • een mengsel van feta en olijven (als spread)
  • een gekookt eitje
  • geitenkaas
  • en met mate suikervrije appelstroop of jam
of soms een lekkere salade met kikkererwten, tonijn, tomaten, komkommer en wat crackers met roomboter of een gevulde soep.

Als tussendoortje eet ik bijvoorbeeld (of-of hè ik eet niet alles tegelijk):
  • wortel gedoopt in de tahin (lekker!)
  • een appel met wat nootjes er bij
  • een bakje biogarde
  • een cracker met geitenkaas
Maar ik heb eigenlijk nauwelijks honger tussendoor. Laat staan dat ik trek heb in iets lekkers.Vandaag is wel de eerste dag dat ik wat last heb van bijwerkingen zoals hoofdpijn, zweverig gevoel en wat trillen. Daar was ik al voor gewaarschuwd.

Los van deze bijwerkingen die alleen maar bewijzen dat mijn lichaam zich ontdoet van opgehoopt afval denk ik dat ik nu heel puur eet en toch ruimschoots alles binnen krijg. Tot mijn stomme verbazing was ik ook 2 kilo afgevallen in 1 week. Niet dat dit de opzet was maar elke kilo eraf is meegenomen voor deze goddelijke Rubensvrouw!

Iemand met candidadieet-ervaring nog meer tips voor wat ik kan eten bij het ontbijt en de lunch?