donderdag 27 oktober 2011

Restjessoep

Restjes laten zich uitstekend in soep verwerken.  Zo plukte ik dinsdag een zakje met afgekookte broccoli en wortelen uit de vriezer, een kleine bakje met kokosmelk en had ik nog wat gare linzen in een bakje staan. Meer heb je bijna niet nodig voor een lekker stevige soep!

Soep voor 2:
  • 400 gram wortelen en broccoli
  • olie
  • 1 ui
  • 1 teen knoflook
  • 100 tot 150 gram gare linzen (rood of bruin/groen, kikkererwten kunnen ook)
  • 1/2 liter groentenbouillon
  • 100 ml kokosmelk
  • 1 el garam massala kruiden (of andere pittige kruiden waar je dol op bent) *

* Ik moet tot mijn spijt bekennen dat ik nog geen eigen garam massala mengsel heb, dat volgt nog. Hét garam massala mengsel bestaat niet want ik geloof dat zo'n beetje elke streek in India zijn eigen mengsel heeft. Er zit meestal in: korianderzaadjes, gemalen laurier, komijn, karwij, gemberpoeder, chilipoeder en soms wat kaneel.

Bereiding:
Verhit de olie en bak de ui en de knoflook. Voeg de kruiden en de groenten toe en bak nog even. Blus af met de bouillon en de kokosmelk en breng alles aan de kook. Zijn je groenten nog niet gaar, laat ze dan ongeveer 10 minuten zachtjes koken. Zijn ze wel al gaar: laat even pruttelen en zet dan de staafmixer er op. Voeg op het laatst de gare linzen toe.
En dat was het al weer! Makkelijk he? En lekker joh.....

Liefhebbers van worst kunnen natuurlijk er ook stukjes rookworst aan toevoegen.