vrijdag 14 oktober 2011

Gehaktkruiden

Weg met die pakjes vol troep! In het oude Huishoudschool Kookboek dat door onze moeders gebruikt werd, stond heus niet: 'pak een zakje S.ilvo gehaktkruiden en doe dat door het gehakt'. Maar wat er nu wel precies inzit als je zelf die smaak nastreeft?  Zoon wil namelijk persé dezelfde gehaktballen 'die Oma altijd maakt'. Die van Oma zijn gekruid met een pakje (hoewel ze dat dus vroeger niet deed). Dat is mijn eer te na als budgetkok die op de pure toer is! Na verschillende experimenten is onderstaand mengsel goedgekeurd door het proefpanel dat beweerde: 'dit zijn de ballen van oma'.

Pak een potje en vul dit met gelijke delen:
  • nootmuskaatpoeder
  • paprikapoeder
  • knoflookpoeder
  • uienpoeder
  • kruidnagelpoeder
Volgende keer dat je 'ouderwetse' gehaktballen draait, gebruik je een eetlepel van deze kruiden op 500 gram gehakt, met wat peper en zout. En verder doe je er door wat je er normaal ook bij doet (eitje, vocht, paneermeel). Is het te flauw voor je dan gebruik je wat meer. Je kunt natuurlijk het uienpoeder en de knoflookpoeder eventueel weglaten en vervangen door verse knoflook en ui.

Dit kruidenmengsel kun je gebruiken als basis, maar kun je natuurlijk aanpassen aan je eigen smaak. Ik beweer niet dat je hiermee heel veel geld bespaart maar als je gewoon één keer in de maand bij een turkse winkel je kruidenvoorrraad aanvult, en daarmee zelf al je kuidenmengsels maakt ben je uiteindelijk wel goedkoper uit.

Elders op de site vind je ook:  cajunkruiden, ontbijtkoekkruiden, pittig marokkaanse kruiden en langzamerhand breid ik dit steeds meer uit.

8 opmerkingen:

  1. Dat ga ik ook eens proberen al weet ik nu al dat ik de kruidnagel iets minder zal gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bravo voor deze post.En weg met de zakjes ben ik ermee helemal eens.:)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. bedankt voor het plaatsen van deze kruidenmengsels. ik moet sins kort zoutloos koken voor mijn man en op deze manier hoef ik niet handen vol geld uit tegeven aan kleine potjes met mengsels.

    Beppie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. allereerst superleuk dit blog,
    ik kook ook al heel erg lang zonder doosjes en pakjes. op mijn werk, viendinnen en familie kijken ze mij aan van uhhhh waarom. nou het is gezonder, goedkoper, makkelijker want je hebt het meeste altijd in huis en heb bespaard ruimte en afval.
    maar weet je wat ik wel eens ipv paneermeel (natuurlijk zelfgemaakt) in de gehaktballen doe, rijst heel lekker en de mannen denken dat ze hele grote gehaktballen krijgen..... :)
    ga zo door gr jenny

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Helemaal goed die kruiden voor gehaktballen. Ik heb dit meteen genoteerd. Ik ga dit vanavond uitproberen. Ik gebruik ook al heel lang geen pakjes of zakjes. Als je dit niet meer gebruikt proef meteen of er een pakje of zakje is gebruikt. Veel gezonder en heel eenvoudig om alles vers te bereiden.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Welk merk kruiden nemen jullie bij de turkse winkel?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. De Turkse winkel bij mij heeft kruiden van OBA.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Is Nazile een goed merk?

    BeantwoordenVerwijderen