zondag 18 september 2011

Pannenkoekenbroodjes

Ooit, in een ver verleden, volgde ik het South Beach Dieet, één van de vele diëten gebaseerd op een verhoogde inname van eiwitten en verlaagde inname van koolhydraten. Dat dieet was de voorganger van het Dr. Frank-dieet, dat nu populair is. Ik at zeker 1,5 jaar à la South Beach, viel 10 kilo af en kwam dat ook meteen weer aan toen ik weer 'normaal' ging eten.

Inmiddels ben ik het volgen van diëten voorbij, ik geloof er niet meer in en doe het ook niet meer. Mijn eetregels zijn nu: goed, gezond, zo min mogelijk bewerkt en met mate waarbij ik snoep of wat extra's neem als de Z in de dag zit. Mijn inspiratiebron is Michael Pollan. Daarmee wil ik niet het hele South Beach Dieet afdoen als niet werkend, alleen voor mij was het niet de oplossing. Toch was het wel een lekker dieet, in de zin van dat er in het begeleidende kookboek heerlijke gezonde recepten stonden, waar ik tot op de dag vandaag inspiratie uit haal.

Zo maak ik eens in de zoveel tijd havermoutpannenkoeken voor de lunch, die hier thuis pannenkoekenbroodjes worden genoemd. Het zijn geen broodjes en geen pannenkoeken maar het doet wel aan allebei denken. Eigenlijk zijn het kleine dikke warme havermoutkoeken gemaakt van havermout en speltmeel. Lekker dik besmeren met appelstroop of jam en je hebt voor uren vulling in je buik. (*)



Stevige lunch voor 2 personen (8 kleine pannenkoekenbroodjes):
  • 75 gram havermout
  • 200 ml melk (of haverdrank of sojamelk of yoghurt)
  • 1 ei
  • 30 gram speltmeel (of tarwemeel)
  • 1 thl bakpoeder
  • 1 thl kaneelpoeder
  • 1 el olijfolie of kokosolie én wat olie om te bakken
  • snufje zout
Laat eerst de havermout weken in de melk. 10 minuten is voldoende.
Meng het ei met alle overige ingrediënten door de havermout-melkmassa en roer goed door. Laat het beslag een half uur rusten op een koele plaats.
Bak in een koekenpan kleine pannenkoekjes (van één groenteopscheplepel beslag per keer), een paar minuten per kant. Hou de gebakken pannenkoekenbroodjes warm in een oven op 100 graden.

Je kunt hier natuurlijk eindeloos mee variëren, bijvoorbeeld boekweitmeel gebruiken in plaats van spelt of tarwemeel, of geraspte kokos door het beslag doen, of geraspte appel.....

(*) gebaseerd op een recept uit 'Het South Beach Dieet Kookboek" van Arthur Agatston

Alternatieven:
Voor een tarwevrije variant 12 pannenkoekenbroodjes:
  • 3 eieren
  • 200 gram boekweitmeel
  • 100 gram havervlokken
  • snuf zout
  • 1 tl bakpoeder
  • 1 tl kaneelpoeder
  • 1 flinke kop water
Kluts de eieren met het bak- en kaneelpoeder tot ze flink shuimig zijn, voeg dan het water en het zout toe. Na nog even kloppen met de garde, voeg je beetje bij beetje het boekweitmeel en de havervlokken toe. Het beslag wordt erg dik. Is het te dik voeg dan nog iets water toe.
Boekweitmeel bindt niet goed, dus bak kleine pannenkoekenbroodjes, net zoals het formaat op de foto hierboven.