zaterdag 20 augustus 2011

Gezonde lunch van restjes

Spaarcentje is terug van vakantie! Computeren en consuminderstukjes schrijven doen we tot de start van het schooljaar van Zoon (over 2 weken) liefst niet, maar koken gaat natuurlijk gewoon door en ├íls er iets de moeite is, plaats ik het hier.  Zoals deze lekkere en gezonde lunch terwijl ik dacht dat er niets in huis was....
Een duik in de groentela en de koelkast leverde wat halfbakken kleine beetjes op, die alles bij elkaar toch een complete lunch voor 1 persoon vormen, terwijl de rest van het gezin naar het strand is.




Wat heb je nodig:
  • 5 el quinoa
  • ½ tomaat in stukjes gesneden
  • Handje verse peterselie
  • 3 el kikkererwten
  • Handje kropsla
  • 1 el zonnebloempitten
  • 3 el bietenblokjes (even gemarineerd in de knoflookolie)
  • Peper en zout

Wat is quinoa?
Het wordt gegeten zoals je rijst of pasta eten, dus als een graansoort. Quinoa een zaad met vele aminozuren, eiwitten, mineralen en andere supergezonde zaken.

“Quinoa is een zeer voedzaam gewas. Met meer eiwit, mineralen, vitaminen en plantaardige vetten dan graansoorten als rijst, gerst, tarwe, haver en mais. Vooral het aandeel eiwit is hoog en het bevat zelfs vitamine C. Quinoa is eenvoudig te bereiden, snel klaar en veelzijdig” (bron: http://www.fonteine.com/quinoa.html).

Quinoa past goed in een veelzijdig en gezond voedingspatroon en je kunt het bereiden als rijst. Het is ook heel lekker om toe te voegen aan salades of zelfs als ontbijtgerecht (zal ik binnenkort publiceren). Voorheen kocht ik het altijd in de biologische winkel en het was bepaald niet goedkoop. Na mijn vakantie ontdekte ik echter een goedkopere en toch biologische quinoa in de ‘gewone’ supermarkt. Ik zal het dus vaker gaan gebruiken!
Het is belangrijk dat je quinoa goed wast voor de bereiding. Er zit een beschermend laagje om de quinoa korrel heen dat werkt als een een natuurlijk bestrijdingsmiddel (saponine) tegen vogels en insecten. Dit laagje is echter bitter en kan beter niet geconsumeerd worden. Goed wassen dus.
Lees hier hier meer over quinoa: http://www.food-info.net/nl/national/verslag-quinoa.htm