maandag 29 augustus 2011

Cajun Maiskolven

In de groentetas zaten maiskolven. Daar ben ik geen grote fan van. Ik at ze eerder met gesmolten boter en ook eens met boter én honing maar dat is me te laf van smaak zo met het zoete van de mais. Tijd voor een pittige uitdaging.


Reken per persoon op 1 maiskolf

Verder heb je nodig voor 2 personen:
  • een flinke klont roomboter
  • een grote teen knoflook
  • 1 el cajun kruidenmix
  • handje gehakte verse koriander

Bereiding:
Ontdoe de maiskolven van de bladeren en was ze even. Zoek een pan uit die groot genoeg is om de maiskolven te koken en vul deze met water. Breng het water aan de kook en doe de maiskolven in de pan. Laat ongeveer 10 tot 15 minuten koken, afhankelijk van de grootte van de kolven en de versheid (hoe verser, hoe sneller klaar is mij verteld). Controleer of de maiskorrels gaar zijn en giet af.
Doe de (flinke) klont roomboter in een koekenpan en smelt zachtjes (niet aan laten branden hoor...), voeg dan de geraspte knoflook en de cajun kruiden toe en roer even door. Leg de maiskolven erin en wentel ze om en om. Leg ze op een bord en bestrooi met de koriander. Giet het restant van de boter er over heen.

tip: om ze makkelijker te eten, stak ik een grote spies van onderen af in de kolf. Zo kluif je de korrels eraf zonder dat je baggervette handen krijgt. Is voor jou juist het gekluif met je handen het hoogtepunt, negeer dan deze tip.

Wij aten er knoflookbrood en tsatsiki bij en het restant van een gehaktbrood.