woensdag 20 juli 2011

Ovenschotel met courgette en kaas

Gisteren had ik geen beste dag, maar wel een overschot aan courgettes uit de tuin. En ook al was er weinig puf, gezond eten is altijd belangrijk. Het ging echt van hatseflats en hopsakee met wat ik in de koelkast vond. De schotel voorbereiden kostte me nog geen 5 minuten. In de categorie 'snel & makkelijk':

voor 2 personen:
  • 3 tot 4 kleine courgettes of 1 grote (ik had ongeveer 400 gram)
  • room, ongeveer 150 ml
  • tomatensaus, 100 ml (heb je dat niet, gebruik dan 2 el tomatenketchup of tomatenpuree)
  • 1/2 el oregano
  • peper, zout
  • 4 of 5 stukjes gedroogde tomaat, klein gesneden
  • 1/2 handje fijngemalen ongebrande noten
  • 50 gram kaas, haloumi of mozzarella of geitenkaas
Verwarm de oven voor op 200 graden.

Snij de courgette in plakjes en doe in een schaal

Giet de room en de tomatensaus erover heen
(of klop de tomatenpuree/ketchup door de room'
en giet dat er over heen)


Snij de gedroogde tomaten in kleine stukjes en
verdeel over de courgette.

Bestrooi met peper en zout, oregano en gehakte noten
en verdeel de kaas.
Dek af met aluminiumfolie en schuif in de oven.
Bak in 25 minuten af.


Lekker met naan-brood (dat maakte ik niet zelf maar is mijn
nood-voorraad voor als er niets is en er is geen puf....)

Lekker soppen met brood, maar het kan natuurlijk ook met rijst.
Wij aten er gebakken zalmfilet bij maar je kunt
het met alles waar je maar trek in hebt combineren.