dinsdag 12 juli 2011

Kruisbessen-appeljam

In het pakket van de bioboer trof ik groene en paarse (blauwe?) kruisbessen aan, die het verlangen naar kruisbessenjam wakker maakten. Al surfend op internet vond ik een hele leuke website over kruisbessen waar ik ook een recept aantrof. Kijk vooral eens op die website, omdat er ook links zijn naar andere bijzondere fruitsoorten en groenten. Ik heb een link rechts op de pagina opgenomen onder de naam “Okke houdt van”.

Nu zou ik natuurlijk Spaarcentje niet zijn als ik dat recept niet zou aanpassen naar eigen smaak, namelijk met minder suiker. Dit is wat ik deed voor een heerlijke fris-zure jam:

300 gram kruisbessen, schoongemaakt, steeltjes eraf
200 gram appelblokjes
100 ml diksap
400 ml water
200 gram suiker
½ zakje marmello geleipoeder (is ongeveer 15 gram) (*)
½ thl kaneelpoeder

En ook: wat jampotjes (met een klik-deksel, geen plastic deksel) en een staafmixer (wij houden niet van stukjes en velletjes in de jam, maakt dat je niet uit, sla dan het deel met de staafmixer over).

(*) Omdat ik minder suiker dan normaal gebruik is het gebruik van geleipoeder aan te bevelen. Als je ‘gewone jam met suiker” maakt  (op 1 kilo fruit ongeveer 800 gram suiker) dan is dat niet nodig. Let ook op: suikerarme jam blijft minder lang goed dan jam met de gewone suikerhoeveelheid.

Doe het fruit in een grote pan, samen met de diksap en het water. Breng het aan de kook en laat het zachtjes pruttelen totdat de kruisbessen openbarsten. Ik heb het toch zeker wel een half uur laten koken.

Terwijl het fruit kookt, maak je de jampotten schoon in kokend heet water met wat soda. Goed naspoelen met weer kokend heet water (en vergeet de deksels niet).

Als de bessen open barsten zet je de staafmixer erop en maak je het fijn (heb je geen staafmixer dan kun je de fruitprut ook door een zeef duwen met behulp van een pollepel). Let op spatten van het kokend hete fruit als je met de staafmixer bezig bent!
Meng de suiker met het geleipoeder en kaneelpoeder en voeg dat toe. Nog een minuutje koken en klaar.

Giet de jam over in potten, draai de deksel er op en laat ondersteboven op een houten plank afkoelen.
Deze hoeveelheid was bij mij voldoende voor 2,5 potten jam.
Alternatieven:
Je kunt de appel ook vervangen door aardbeien, dan wordt het nog zoeter van smaak.