woensdag 22 juni 2011

Pizza!

Bij voorbaat verontschuldig ik me al bij alle pizzabakkers die weten hoe ze de enige echte originele Italiaanse pizza moeten bereiden, natuurlijk in een houtgestookte steenoven die dan achter op het landgoed staat waar je ook zelf je olijfgaard hebt.Wie eenmaal een echte pizza heeft geproefd, kan alleen maar diep buigen voor zoveel eenvoud gecombineerd met originaliteit. De lekkerste pizza voor mij, is met een laagje tomatensaus, tomatenblokjes, flinters gerookte zalm en rucola, die er pas na de oventijd opgaat met wat flinters parmezaan.

Hoewel hoogmoed vaak ten val komt, heb ik al regelmatig thuis pizza gemaakt met acceptabele resultaten. Misschien niet zo lekker als in Italiƫ in de avondzon op een mooi plek in de Toscaanse heuvels, maar zeker vele malen smakelijker dan de diepvrieszooi uit de supermarkt.

Je kunt de pizza beleggen met al het lekkers waar je maar trek in hebt. Ik maak vaak een grote plaatpizza, die ik in 3 compartimenten verdeel, zodat we alle 3 onze favoriete combinaties kunnen eten.

Pizzadeeg voor 4 personen of 3 grote eters:
200 gram bloem en 200 gram speltmeel (of 400 gram bloem in totaal)
1 thl zout
2 el gedroogde gist (ongeveer 18 gr)
1 thl honing
1 el olijfolie
240 ml lauw water

En ook: een beetje olie met gesnipperde knoflook erin, een mengmachine en bakpapier.

Ik ga uit van een mengmachine om te kneden. Heb je dat niet, dan kun je het ook maken door te werken op het aanrecht. Kneed in dat geval langer per keer, zeker 5 tot 10 minuten.

Doe het meel in een kom van de mengmachine en meng het zout er door. Maak een kuiltje in het midden en giet wat water er in met de gist en de honing, roer dat heel voorzichtig door en laat 5 minuten staan. Door de honing gaat de gist lekker werken. Ga kneden en giet beetje bij beetje het water erbij en de olijfolie. Meng tot je een mooi consistent soepel deeg hebt.

Laat met een vochtige theedoek eroverheen een uur rijzen.

Verwarm de oven op 240 graden.

Als het deeg voldoende is gerezen (je moet echt een substantieel verschil zien) dan kneed je het nogmaals stevig door voordat je het gaat uitrollen. Dat doe ik meteen op de bakplaat, dat is wel zo makkelijk. Dat doe je als volgt: leg een vel bakpapier op de bakplaat en bestrooi met wat meel. Leg het deeg erop en bestrooi dit ook met wat meel. Rol het deeg uit met een deegroller (of een lege wijnfles) en werk naar de hoeken toe, zodat het verdeeld wordt over de hele bakplaat.

Bestrijk het deeg met de knoflookolie. Nu kun je de pizza beleggen met een topping.
.
Belegsuggesties:
Basis: Ik zorg altijd voor een bodem van tomatensaus waarop ik de rest leg. Er zijn mensen die het anders doen, maar bij mij is de basis dus een tomatensaus of, als ik weinig tijd heb, een half pakje passata (gezeefde tomaten). Gewoon over de bodem verdelen, peper en zout en wat tijm erbij en klaar is die basis.

En dan:
  • Blokjes courgette en champignons (misschien eerst even grillen) met ham of tonijn of stukjes chippolataworst en kaas
  • Stukje tomaat en olijven gemarineerd in de knoflookbasilicumolie met daar overheen mozzarellakaas. En als het de oven uitkomt beleggen met verse rucola.
  • Ham en mozzarella
  • Gegrilde venkel met rauwe ham
  • Gegrilde aubergine en paprika met gedroogde tomaten en salie
  • Enzovoort enzoverder….

Even besprenkelen met olijfolie en dan afbakken in het midden van de oven. 15 minuten is genoeg..

Foto's volgen, blogger heeft nu problemen met plaatjes toevoegen....