donderdag 30 juni 2011

Helemaal blij met zelfgemaakt gehakt van seitan

net 'echte' ballen
Wie regelmatig hier gluurt om een receptje te lezen of inspiratie op te doen, weet dat ik geen grote vleeseter ben. Ik ben heel lang vegetariër geweest en dat heeft mijn kookstijl en smaak beïnvloed. Toen ik na een periode van bijna 10 jaar wel weer vlees ging eten, merkte ik dat ik veel helemaal niet meer lust. Mijn vleesconsumptie wordt meestal beperkt tot rundergehakt, spekjes en kipfilet, wel alles biologisch, dat dan weer wel. Maar een biefstuk is aan mij niet besteed.

Pita met gehakttaart
Wij eten hooguit 2 tot 3 keer per week vlees. Meer hoeft van mij niet en het zou ook te veel gaan kosten. Helemaal zonder doe ik niet meer, want ik ben de aanvallen van iets me helemaal ontzeggen voorbij. Ik heb geen zin meer om mezelf van alles op te leggen. Ik eet met aandacht, dus weinig suiker, geen transvetten, regelmatig vette vis en vlees met een 'goed verhaal'. Als ik geen vlees meer zou eten, zou ik weinig missen, behalve gehakt. Tot mijn grote schande, spijt, schaamte of vreugde ('t is maar net hoe je er tegenover staat) word ik enorm blij van een bal gehakt. Broodje bal met mosterd, gehakttaart, gehaktspiezen, gegrild gehakt, bolognesesaus met gehakt, gehaktballetjes in tomatensaus met perzik, het wekt allemaal een diepe vreugde op.

Kan hier niet iets op verzonnen worden dacht ik? Daarom maakte ik gisteren seitan en ging vanmorgen experimenteren. En maakte ik vegetarische ballen gehakt en een gehakttaart die helemaal top is. Een stukje gehakttaart at ik net bij de lunch en de bal gehakt neem ik vanavond als de rest van het gezin zich stort op een hamburger met turks brood en sla. Dan neem ik mijn broodje bal en meld morgen hoe dat smaakte.
Ik plaats binnenkort het recept, ik loop alleen een beetje achter met recepten uitwerken en plaatsen....