dinsdag 7 juni 2011

Hartige wortel-kokostaart met kipfilet

Je kunt me dagelijks quiche voorzetten en dat zou me niet gaan vervelen. Tot mijn schande moet ik bekennen dat ik dol ben op zwaar en machtig eten. Met wat ik nu weet over eten, beperk ik het eten van een quiche zo veel mogelijk. Toch moet het mogelijk zijn minder erge varianten te bedenken. In de ban van kokosolie gekomen, besloot ik een quichedeeg met kokosolie te maken in plaats van roomboter. Kokosolie bevat net als roomboter verzadigde vetten, maar dan de goeie! Als vulling gebruikte ik heerlijke verse worteltjes gestoofd in de kokosmelk en een gepocheerde kipfilet. Kijk, dat is volgens mij een best gezond alternatief.

Ik ga niet beweren dat dit zo klaar is, zo van een, twee, hupsakee, hier ben je echt wel even mee bezig. Heb je geen tijd, dan kun je natuurlijk kant en klaar deeg gebruiken, dat is tegenwoordig ook verkrijgbaar in een biologische variant. Maar natuurlijk is zelf maken wel goedkoper.

Wat heb je nodig:
  • quichedeeg zoals je dat gewend bent of met behulp van dit recept.
  • ½ liter groente- of kippenbouillon
  • 1 ui
  • 600 gram wortel, in partjes gesneden
  • 1 el olie (kokosolie of olijfolie)
  • 200 ml kokosmelk (1/2 blik)
  • 250 gram kipfilet
  • 4 eieren
  • 4 el geraspte kokos en 200 ml kokosmelk
  • handje verse koriander,
  • 2 thl kerrie
  • ½ thl djinten
  • handje diepvries doperwtjes
  • handje ongebrande cashewnoten


Bereiding:
  • Bereid het quichedeeg voor.
  • Terwijl je het deeg laat rusten, stort jij je op de kip: breng in een pannetje de bouillon aan de kook. Pocheer de kipfilet, 15 tot 18 minuten (dat betekent dat je de bouillon tegen de kook aan houdt, zodat de kip kan garen). De pocheertijd is afhankelijk van de dikte van de kipfilet, ik had een heel groot, dik biologisch kippetje dat de tijd er voor nam….
  • Terwijl de kip gaar wordt, snij je de wortel in schijfjes, de ui fijn en snipper je knoflook.
  • Verwarm de olie en bak de ui en de knoflook. Voeg de kruiden toe en schep om, voordat je de wortelpartjes en de koksosmelk er bij doet. Laat de worteltjes gaar en zacht worden in 20 tot 30 minuten (afhankelijk van de dikte van de wortelen) met de deksel op de pan en voeg vlak voor het einde de diepvrieserwtjes toe (*).
  • Vergeet tussentijds de kipfilet niet uit de bouillon te halen. Controleer of het vlees gaar is en laat het afkoelen. Snij het in hele kleine stukjes.
  • Verwarm de oven op 180 graden
  • Hou je bezig met het deeg: rol het uit en bak het blind af in de oven, volgens de instructies van het recept.
  • Klop de eieren en voeg er peper, zout, geraspte kokos en cashewnoten aan toe. Meng het met de groenten, doe de kipfilet erbij en giet alles over in de taartvorm, zodra deze voldoende blind is gebakken.
  • Bak in het midden van de oven af in 45 minuten.
(*) Je kunt de wortelpartjes ook voorkoken als je minder tijd hebt. 5 minuten voorkoken is voldoende. Dan bak je de ui en de knoflook, doet de voorgekookte worteltjes, de erwtjes en de kokosmelk, de kruiden erbij en laat het een paar minuten pruttelen.

Lekker met sla.

Vegetarische variant:
Laat de kip weg en voeg (meer) noten (bijvoorbeeld walnoot) en kikkererwten toe