donderdag 9 juni 2011

Broccoli met kerrrie en kokos

Snel klaar en hartstikke lekker en gezond, al zeg ik het zelf. De limoenblaadjes die ik in de dit recept gebruik, geven het een heerlijke frisse smaak. Ik koop deze bij de toko (in het diepvriesvak). Heb je geen limoenblaadjes, gebruik dan de gedroogde versie (djeroek perut) of misschien wat partjes limoen of citroen. Zorg er wel voor dat deze biologisch is, want je wilt niet weten wat er op de schil van een bespoten limoen/citroen zit. Kook jij niet biologisch, gebruik dan alleen het sap van een limoen/citroen.

Wat heb je nodig voor 2 personen:
  • 400 gram broccoliroosjes, gekookt
  • 1 ui, gesnipperd
  • 1 teen knoflook, gesnipperd
  • 1 el olie (olijfolie of kokosolie)
  • 200 ml kokosmelk (1/2 blik)
  • 2 limoenblaadjes (of gedroogde = djeroek perut)
  • 1 el kerriepoeder
  • 1 thl gemberpoeder
  • 1/2 thl gemalen koriander (ik gebruik korianderzaadjes die ik in een pepermolen heb gestopt) en verse koriander
  • peper en zout
  • 2 gekookte eieren
  • handje gehakte ongebrande noten


Verwarm de olie in een pan met dikke bodem en bak de ui en de knoflook op laag vuur. Doe er de kerriepoeder, gemberpoeder en gemalen korianderzaadjes bij en bak even. Voeg de kokosmelk en de limoenblaadjes toe en laat 10 minuten pruttelen op een laag vuur. Zo wordt de ui lekker zacht en trekt de smaak van de limonblaadjes goed in de saus. Haal de blaadjes eruit, ze zorgen voor smaak en aroma maar zijn - zeker als ze uit de vriezer komen - niet goed eetbaar. Als je de saus te dun vindt, kun je deze binden met wat arrowroot, dat is een vegetarisch bindmiddel (of maizena maar daar ben ik persoonlijk geen fan van).

Voeg nu de broccoli  en de gekookte eieren toe.

Bestrooi met de verse koriander en de gehakte noten en eet met rijst.

Lees hier meer over limoenblaadjes

Varianten:
Natuurlijk kun je dit ook met vis of vlees maken, het smaakt ook heerlijk met kipfilet of kabeljauwfilet. Laat in dat geval het gekookte eitje weg.