zondag 8 mei 2011

warme avonden die vragen om barbecue

Ik ben geen barbecuefanaat. Want BBQ is toch vlees op een rooster gooien en wachten tot het gaar is? Dat is geheel ten onrechte gedacht natuurlijk, maar ik ben geen grote vlees- of viseter en áls we wel eens gingen BBQ-en dan maakte Schatje voor een weeshuis kipsaté, we kochten (bioogische) hamburgers en chippolataworstjes en o ja er was ook nog wat sla.
Nu heb ik dat eens anders aangepakt. De eerste stap was tegen Schatje zeggen dat ik geen zin had om ons weekbudget voor vlees in één keer op de barbecue te gooien (alles is hier biologisch dus schreeuwend duur). De tweede stap was alternatieven te bedenken. Gelukkig plaatste Natuurlijk Zuinig onlang een paar hele goeie tips, waarvan ik er een paar uit probeerde. Zo roosterde ik aubergineplakken, hadden we gemarineerde ananasstokjes en  gemarineerde aardappelspiezen. NZ bracht mij op dat idee. Vooral de ananas gemarineerd in honing was echt super!!
De aardappelblokjes (even voorgekookt, gewoon met schil) marineerde ik in knoflookolie met tijm en stak ik op houten stokjes.

Ik had natuurlijk zelf ook wel ideeën: gemarineerde groentenspiezen doen het al tijden goed in Huize Spaarcentje (gewoon wat lekkers fijnsnijden en marineren in olie, knoflook, citroensap en kruiden die je lekker vindt), visspiesjes en couscous. Verder hadden we stokjes zelfgemaakte seitan pittig gemarineerd, chippolataworstjes voor Zoon en natuurlijk wat kipsaté (maar nu eens niet 15 stokjes) gemaakt door Schatje met pindasaus gemaakt van pinda's. Jammie. Ik bedacht ter plekke een pittige rode saus (recept volgt), die super uitpakte en verder was er nog wat sla, radijsjes en wat loslopend lekkers (kaasjes die op moesten).

Ik vond het heerlijk eten zo, minder vlees en meer alternatieven, dat beviel goed, zelfs Schatje ging overstag.


couscous - basisrecept



Gemarineerde kabeljauwfilet, recept volgt binnenkort 

Gemarineerde groenten